Abonnementslezen – Hoe is dat voor schrijvers?

  • door
Kobo Plus voor schrijvers - beginnende selfpubbers cover van je e-book - abonnementslezen - prijs voor je e-book

Abonnementslezen? Dan verdient een auteur nóg minder. Dat was mijn eerste gedachte toen ik over abonnementslezen hoorde. Maar is dat wel zo?

Films en liedjes

Eigenlijk zijn films en liedjes de voorlopers geweest. Vroeger huurde je video’s bij de videotheek of kocht je cd’s in de winkel. Tegenwoordig zijn het streamingsdiensten als Netflix, Videoland en Disney + waar je je films kijkt en liedjes luisteren veel mensen via Spotify. Alle bovengenoemde diensten zijn abonnementsdiensten.

Spotify, Netflix en andere streamingdiensten zijn niet meer weg te denken als het om films en liedjes gaat. Niet vreemd dus dat er voor boeken ook abonnementsdiensten worden opgezet.

Wat is abonnementslezen?

Voor een bepaald bedrag per maand (bijvoorbeeld €9,99 voor Kobo Plus als je alleen e-books wilt lezen) kun je een onbeperkt aantal e-books lezen en/of luisteren uit het aanbod. Het is te vergelijken met Spotify voor muziek en Netflix voor films, maar ook een beetje met de bibliotheek waar auteurs betaald krijgen als hun boeken worden uitgeleend. In het geval van digitaal abonnementslezen krijgen auteurs betaald als hun e-books gelezen worden.

Verdien je als auteur meer of minder dankzij abonnementslezen?

In eerste instantie waren de meeste auteurs sceptisch over het abonnementslezen. De royalty’s die je ermee zou verdienen leken laag – voor veel schrijvers geldt dat ze meer verdienen met de verkoop van een e-book dan als iemand het e-book leest via een abonnementsdienst.

Wil je hier meer over weten? Lees dan: Kobo Plus voor schrijvers.

Toch geldt dat niet voor alle auteurs; e-books die gratis worden aangeboden op Kobo of een andere website, daar verdien je als auteur niets aan. Toch staan er veel gratis e-books op Kobo en andere platformen, vaak van auteurs die met een gratis boek meer naamsbekendheid willen krijgen, of het gratis e-book is het eerste deel van een serie – waarbij je voor de rest van de serie wel moet betalen. Maar: als iemand via het abonnementslezen bij Kobo Plus dat boek leest, dan ontvang je daar als schrijver wél geld voor.

Daarnaast zijn er ook veel e-books voor slechts €0,99 te koop. De inkomsten die de schrijver daaraan overhoudt zijn niet veel; het varieert van €0,28 tot zo’n € 0,45 per verkocht e-book. Bij Kobo Plus worden de schrijvers betaald op basis van de gelezen tijd van een e-book. Is er – eventueel door meerdere lezers – 300 minuten gelezen? Dan krijg je uitbetaald. Een goedkoop boek hoeft niet kort te zijn. Stel je voor dat de gemiddelde leestijd van het e-book anderhalf uur is. Als je boek €0,99 kost en je hebt zeven kopers, dan ontvang je bij verkoop van de e-books €1,96 tot €3,15.

Stel dat deze zeven lezers het e-book in Kobo Plus zouden lezen, dan betekent dat dat er in totaal (7 x anderhalf uur) 630 minuten gelezen wordt. Van Kobo Plus ontvang je (gebaseerd op de bedragen van afgelopen februari) €1,82 als je e-book 300 minuten gelezen is. Voor een e-book dat 600 minuten gelezen is in Kobo Plus krijg je dus meer (€3,64) dan als deze zeven personen het e-book zelf gekocht zouden hebben.

Let op: bij bovenstaande berekening ben ik ervan uitgegaan dat de gemiddelde leestijd van het boek anderhalf uur is. Dat hoeft voor jouw boek natuurlijk niet hetzelfde te zijn. Op de website van Kobo kun je bij elk e-book de verwachte leestijd zien.

Nieuwe lezers

Als ik naar mezelf kijk is er voor veel auteurs nog een ander voordeel van abonnementslezen, waardoor zij meer verdienen. Zelf zou ik niet zomaar een e-book van een onbekende auteur aanschaffen, maar dankzij Kobo Plus lees ik nu veel boeken van onbekende auteurs. Via Kobo Plus kan ik de boeken van deze schrijvers proberen, zonder dat ik daar (extra) voor moet betalen. Ideaal! Ik heb al veel nieuwe, leuke auteurs ontdekt dankzij het abonnementslezen van Kobo Plus.

Ik weet dat er zelfs schrijvers zijn die dankzij Kobo Plus minder e-books verkopen, maar tot wel het drievoudige (en misschien zelfs meer) inkomsten hebben dan zij hadden vóór hun e-books via Kobo Plus te lezen waren. Als onbekende auteur kopen mensen niet zomaar je boeken, maar dankzij Kobo Plus kunnen nieuwe lezers jou vinden; lezers die jouw e-books nooit gekocht zouden hebben maar nu toch jouw boeken lezen. Daar verdien je ook extra aan!

Elk fysiek boek ook uitgeven als e-book

Het is belangrijk voor een schrijver om na te denken over de doelgroep(en) die het boek heeft. Als schrijver hoef je niet alleen te verdienen aan fysieke boeken – sterker nog, veel schrijvers houden maar weinig over bij de verkoop van een fysiek boek. Als je je boek op meerdere manieren uitgeeft – dus zowel fysiek als digitaal, waarbij je bij digitale boeken zowel aan e-books als audioboeken kunt denken, en het daarbij horende abonnementslezen – bereik je zoveel mogelijk lezers.

Sommige schrijvers van wie ik het manuscript corrigeer en die van plan zijn om zelf hun boek uit te geven, geven aan dat ze hun boek alleen als fysiek exemplaar uit willen geven. Ze zien het niet zitten om een boek ook als e-book uit te geven en hebben daar vaak een van de volgende redenen voor:

  • Ze zijn bang dat ze inkomsten mislopen omdat ze voor een e-book minder kunnen vragen dan voor een fysiek boek.
  • De schrijvers vinden het te veel werk om ook een e-book uit te geven.
  • Ze lezen zelf geen e-books en denken niet dat ze daar wat mee kunnen verdienen.

Een e-book uitgeven kan (in veel gevallen) gratis, dus waarom zou je het niet proberen? Niet geschoten is altijd mis.

Je e-book altijd aanbieden via abonnementslezen?

Heel eerlijk, als je een bestsellerauteur bent en mensen ongeduldig wachten tot ze eindelijk je nieuwe boek kunnen kopen, dan is het waarschijnlijk financieel gezien niet gunstig om je boek meteen bij publicatie ook in abonnementslezen aan te bieden. Ben je geen bestsellerauteur of is je boek al een tijdje geleden gepubliceerd? Dan is het zeker een optie om je boek aan te bieden in een abonnementsprogramma, want op die manier bereik je nog meer lezers. Hoe meer lezers je bereikt, hoe meer je kunt verdienen met je boeken.  

Meer lezen over abonnementslezen en inkomsten?