Achtergrondonderzoek voor je boek

  • door
verhaal niet beginnen - achtergrondonderzoek

Lezers verwachten een geloofwaardige en zelfs interessante wereld in het verhaal dat jij geschreven hebt. Om een overtuigend verhaal neer te zetten, is het belangrijk om goed achtergrondonderzoek te doen. Hoe doe je dat?

Zorg dat je op de hoogte bent van de technische ontwikkelingen

De afgelopen eeuwen zijn er veel innovaties geweest en zijn levens flink veranderd. Houd hier rekening mee bij het schrijven van je verhaal. Leef je in in de wereld van je verhaal. Ik neem als voorbeeld de technologische ontwikkelingen van de afgelopen eeuw.

In de negentiende eeuw was er nog geen wasmachine of magnetron en hadden maar weinig mensen een auto. Na de Tweede Wereldoorlog waren er nog geen mobiele telefoons en had ook echt niet elk gezin een televisie. Zelfs het leven in 2008 was compleet anders dan het leven nu. Er was nog geen WhatsApp en er werden nog voornamelijk sms’jes gestuurd – kun je je dat nu nog voorstellen? Pas sinds 2017 (nog geen zes jaar geleden) is het makkelijker om in het buitenland mobiel internet te gebruiken.

Zie je hoe snel alle technologische veranderingen zijn gegaan? Houd hierbij rekening tijdens het schrijven van je verhaal.

Schrijf je een boek over de Tachtigjarige Oorlog (ergens in de zestiende eeuw)? Onderzoek dan welke wapens en voertuigen er gebruikt werden. Hoewel nu – in oorlogen – diverse zware voertuigen worden gebruikt, bestonden oorlogstanks tijdens die oorlog nog niet; soldaten vochten met zwaarden, dolken en andere wapens. 

Leef je in in de tijd waarin je verhaal zich afspeelt

Door je in te leven in de tijd waarin je verhaal zich afspeelt en te onderzoeken hoe het dagelijks leven toen was, heb je een betere basis voor het schrijven van je boek. Denk niet alleen aan gewoontes en technologische ontwikkelingen, maar ook aan taalgebruik. Hoe spraken mensen (met elkaar) in de tijd waarin jouw verhaal zich afspeelt? Hoe spraken ze elkaar aan? Hippe woorden bestonden in die tijd nog niet.

Waar vind je je informatie?

Internet

Veel informatie is te vinden op internet. Met de informatie op betrouwbare websites of filmpjes die te maken hebben met je boek, kom je vaak al een heel eind. Stel dat je een boek schrijft over een bakker – of dat nu een roman of een thriller wordt –, dan is het belangrijk om alles te weten over het leven van een bakker.

Vraag het aan de persoon

Natuurlijk kun je op internet zoeken over hoe het is om bakker te zijn en hoe laat (of vroeg) hij dagelijks opstaat, maar misschien is het veel makkelijker – en leuker – om een bakker te interviewen. Niet elke bakker werkt natuurlijk op dezelfde manier, maar door je vragen aan een echte bakker te stellen, krijg je misschien nog wel meer informatie dan wat je op internet kunt vinden. (En hoe bijzonder is het voor die persoon om een vermelding te krijgen in jouw boek, bijvoorbeeld in een nawoord!)

Praat met familieleden of kennissen

Schrijf je een boek dat zich in de jaren ‘60 of ’70 afspeelt? Vraag familieleden of kennissen hoe het was om in die tijd te leven – of als je die jaren zelf hebt meegemaakt; zoek oude foto’s of andere herinneringen terug. Hoe gingen mensen met elkaar om? Hoe spraken ze met elkaar? Wat deden ze in hun vrije tijd?

Ga op reis naar de locatie van je boek

Speelt je boek zich af op een bepaalde locatie? Bezoek dan die locatie! Of je boek zich nu afspeelt in hartje Londen, aan de Spaanse kust, of op de skipiste in Oostenrijk; de beste omschrijving kun je pas geven in je verhaal als je daar zelf geweest bent. (Al kun je op veel locaties ook rondlopen met Google Maps).

De details moeten kloppen

Over vrijwel alles is op internet informatie te vinden – maar check altijd wel of een bron betrouwbaar is. De details moeten kloppen. Als de details van de bijzaken onjuist zijn, wordt het hele verhaal ongeloofwaardig. Voor échte details is het daarom nog beter om een specialist vragen te stellen; of dat nu een bakker, een model of een politieagent is. De makkelijkste manier om over een bepaalde locatie te schrijven is als je er zelf geweest bent, dus ga op reis!

Door een geloofwaardig personage in een geloofwaardige wereld neer te zetten in je verhaal, komt je verhaal overtuigender over.

Op welke manier doe jij achtergrondonderzoek voor je verhalen?