Ga naar de inhoud

Wat ik verwacht van een auteurswebsite

  • door
spelfouten in nieuwsbrieven - nieuwsbrief met spelfouten - proefcorrectie - stijlfout - auteurswebsite

Regelmatig bezoek ik de website van een auteur, en heel eerlijk; de meeste websites zijn niet echt overzichtelijk. Lees hier enkele dingen waar je rekening mee kunt houden bij het creëren van je auteurswebsite.

Zorg voor foutloze teksten

Hoe kan het ook anders dan dat dit mijn eerste en belangrijkste punt is. Zorg dat er geen fouten in je teksten staan! Want als er op je website fouten staan, dan staan die waarschijnlijk ook in je boeken. En dat kan lezers ervan weerhouden om je boeken te kopen.

Uiterlijk van je website

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat je website er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet. Wordt je website vooral bezocht via mobiele telefoons? Zorg er dan zeker voor dat je website op kleine schermpjes duidelijk is! Mensen moeten kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Staat er wat informatie over jouzelf op? Is het mogelijk om op deze site je boeken te kopen? Wat is het eerste deel van een serie? Op al deze vragen moet op je auteurswebsite eenvoudig het antwoord te vinden zijn! Het uiterlijk van je website is toch het eerste wat mensen zien als ze je website openen.

Doel van je website

Wat is het doel van je website? Als je je boeken via je eigen website verkoopt, dan is je doel (waarschijnlijk) om zoveel mogelijk boeken te verkopen. Zorg er dan ook voor dat dit op een gemakkelijke manier kan! Help bezoekers door een aankoop al met één klik naar de juiste pagina te leiden.

Verkoop je juist geen boeken op je eigen website, maar is je doel wél om meer lezers te krijgen? Dan zijn er andere dingen die je kunt doen. Schrijf blogs over onderwerpen die je lezers interesseren, verwijs naar websites waar je boeken wel te koop zijn, en wil je meer fans? Zorg dan dat ze zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief, maar geef ze in ruil daarvoor wel iets bijzonders! Wat dacht je van een kort verhaal, of een epiloog die nergens anders te lezen is?

Boekenoverzicht

Een pagina waarop alle boeken staan die jij als auteur geschreven hebt. Maar let op: niet allemaal door elkaar op één pagina! Zet de series bij elkaar, of benoem alleen de bundel of het eerste deel van een serie en laat de bezoekers doorklikken naar een speciale pagina over de serie om het overzichtelijk te houden. Gebruik ook niet je homepage om al je boeken te laten zien! Dat kan prima als je er maar drie geschreven hebt, maar heb je meer dan vijf boeken geschreven dan kan het nogal overwhelming zijn. Is er een boek waarmee een lezer moet beginnen? Of is er een boek dat jij graag wilt promoten? Kies één of twee boeken die je uitlicht op je homepage en presenteer de rest van je boeken op een andere pagina.

Zorg voor consistentie

Door een ‘brand’ te creëren, creëer je herkenbaarheid. Zorg dat er overeenkomsten zijn tussen je socialmediapagina’s en je auteurswebsite. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde kleuren of dezelfde lettertypes. Daardoor kom je herkenbaarder over. Hoe leuk is het als iemand meteen kan zien dat een websitepagina of een socialmediabericht van jou is, zonder dat jouw naam erbij staat? Dit soort consistentie zorgt voor vertrouwen en vertrouwen zorgt voor verkoop!