Ga naar de inhoud

Hoe ontwerp je een boekomslag die verkoopt?

  • door
wat is uitgeven in eigen beheer, uitgever of eigen beheer boekomslag

Naar boeken kijk ik vaak vanuit mijn professionele oogpunt, als tekstcorrector. Maar zelfs ik weet dat, hoe foutloos een verhaal ook is, een boek niet (of minder goed) verkoopt als de omslag onaantrekkelijk is. Ik ben ze een aantal keer tegengekomen. Ik heb teksten voor ze gecorrigeerd. Voor schrijvers die hun boekomslag zelf ontwerpen. En met ontwerpen bedoel ik dan; zoek een mooie foto uit, plak deze in Paint (of in Word), kies een lettertype en typ je naam en de titel van het boek voor op de foto. Tada! De boekomslag is klaar. Als tekstcorrector kan ik zeggen dat het belangrijk is dat er geen fouten meer in het verhaal staan, maar het is minstens zo belangrijk dat de boekomslag verleidelijk genoeg is. Als een boek vanwege de onaantrekkelijke omslag niet verkocht wordt, heb je niets meer aan een foutloze tekst.

(Hoewel een boek vol met (spel)fouten niet voor positieve recensies zal zorgen, dus laat vooral wel je boek corrigeren!)

Zelf je boekomslag ontwerpen?

Ik denk dat iedereen – zowel de schrijvers als de lezers als de mensen die de schrijver helpen met het boek – het erover eens is dat de boekomslag een belangrijke factor is. Een boekomslag moet aantrekkelijk zijn. Het liefst besteed je het ontwerpen van de cover uit – zoals je het corrigeren van de teksten ook uitbesteedt. En dan bedoel ik niet aan iemand die normaal gesproken advertenties voor de plaatselijke groentewinkel ontwerpt. Zoals het geen goed idee is om een tekst te laten checken door iemand die wel wat van de Nederlandse taal weet, is het ook geen goed idee om een boek te laten ontwerpen door iemand die wel kan designen, maar die geen verstand heeft van boekomslagen. Ik bedoel echt een designer die gespecialiseerd is in het ontwerpen van boekomslagen – want anders kun je het naar mijn mening alsnog beter zelf doen dan er geld aan te besteden. 

Hoe ontwerp je een boekomslag die verkoopt?

Aan de hand van de omslag moet je kunnen zien wat voor boek het is. In het ideale geval is de omslag zó aantrekkelijk dat de lezer het boek meteen besluit te kopen, zonder zelfs maar de flaptekst te lezen. Je moet kunnen zien binnen welk genre het boek hoort, anders trek je met de boekomslag de verkeerde doelgroep aan, waardoor het nooit een succes zal worden.

Een boekomslag moet niet voldoen aan de wensen van de schrijver, het is immers een marketingtool. De bedoeling is dat lezers het aantrekkelijk vinden, en dat ze het van de stapel pakken in de boekenwinkel of erop klikken als ze online aan het zoeken zijn. En dan gaat het er niet om dat je willekeurige lezers aantrekt, maar specifiek de lezers van jouw genre. Je moet bij het (laten) ontwerpen van de omslag daarom niet denken aan wat jij als schrijver mooi vindt, maar wat de lezers aantrekkelijk vinden.

Wat is belangrijk bij een boekomslag?

Een boekomslag moet – in de digitale wereld van tegenwoordig – vooral simpel zijn, omdat de omslag vaak als miniatuurafbeelding getoond wordt net als de boekomslagen van vergelijkbare boeken. Kleine details zijn leuk, maar zullen niet te zien zijn op de afbeelding. Daarnaast is het ook belangrijk dat de naam van de auteur en de titel van het boek duidelijk te lezen zijn én dat je aan de boekomslag kunt zien in welk genre het boek valt.

In de boekenwinkel zie je een boek liggen. Op internet zie je een miniatuurversie van je cover, die waarschijnlijk ook nog tussen andere boeken – vaak van hetzelfde genre – staat. Als je wilt dat de lezers jouw boek aanklikken, moet je zorgen dat jouw cover opvalt. Maar dat is lastig. Je moet ervoor zorgen dat de cover duidelijk maakt welk genre je boek heeft, maar je moet er ook voor zorgen dat de boekomslag aantrekkelijker is dan andere boeken in hetzelfde genre.