Je eigen boek promoten

  • door
fysieke boeken - Tekst en letters - boekpromotie

Hoera! Je hebt je eigen boek gepubliceerd! Tot je teleurstelling vallen de verkopen tegen en zijn het vooral familieleden en vrienden die je boek kopen. Maar heb je je boek eigenlijk wel gepromoot? En wat heb je precies gedaan aan boekpromotie? Lees hier nog meer mogelijkheden om je eigen boek te promoten!

Het doel van je boek en andere zaken om rekening mee te houden

Wat is het doel van je boekverkopen? Wat wil je ermee bereiken? Het is belangrijk om hierover na te denken – eigenlijk al voor je je boek publiceert, of misschien zelfs voordat je je boek gaat schrijven. Welke doelgroep wil je bereiken? Hoeveel geld wil je ermee verdienen? Voor het gemak ga ik er in deze blog van uit dat je een ‘algemene’ doelgroep hebt. Bij een boek in een nichecategorie, zoals een bepaald tijdperk en onderwerp in de geschiedenis, of een nieuwe ster in de hemel die jij hebt ontdekt, kun je je boek het beste in relevante groepen delen.

Maar denk ook aan het volgende: hoeveel wil je uitgeven aan promotie? Wil je niets uitgeven, of heb je het budget om een marketingbureau in te schakelen? In deze blog ben ik maar even van de eerste optie uitgegaan – en het is ook handig als je bereid bent om enkele (of vele) exemplaren van je boek gratis weg te geven of te verloten.

Makkelijke promotie?

Een berichtje op je eigen Facebookprofiel of op Instagram is snel geplaatst, maar alleen je vrienden zullen dat bericht voorbij zien komen. Zij zijn dan ook de enigen die weten dat je een boek hebt uitgegeven. Als mensen er niet van weten, dan is de kans dat ze het boek gaan kopen vrijwel nihil. Je moet je boekpromotie dus wat groter aanpakken dan een berichtje op social media – tenzij je een bekende influencer bent of om een andere reden (tien)duizenden volgers hebt. Ook als je al eerder een boek hebt uitgegeven en je veel volgers hebt op social media, zul je onder je volgers al veel geïnteresseerden hebben.

Winactie

Een van de meest eenvoudige manieren van promotie als onbekende auteur is een winactie van je boek. Het kost je niets – alleen een exemplaar van je boek. Deel de actie op bijvoorbeeld je Facebookpagina of Instagram en vraag mensen het bericht te delen of anderen te taggen, zodat je boek bij meer mensen onder de aandacht komt. Grote kans dat je hierdoor meer nieuwsgierige mensen naar je boek trekt. Al doen ze niet mee aan de winactie of kopen ze het niet; ze hebben dan in elk geval van je boek gehoord.

Gratis boek in ruil voor gegevens

Vooral veel ondernemers maken gebruik van deze mogelijkheid bij met name gratis e-books, waardoor mogelijke klanten vrijblijvend kennis kunnen maken met de diensten van de ondernemer. Geheel vrijblijvend is het niet, want je ontvangt een gratis e-book in ruil voor je e-mailadres. De ondernemer doet dit zodat hij of zij je daarna een reeks e-mails kan sturen om je interesse te wekken om bijvoorbeeld een betaald product of een betaalde dienst bij hem of haar af te nemen.

Ook voor schrijvers (van e-books) is dit een goede optie. Als je doel niet meteen is om geld te verdienen met je eerste e-book, maar vooral om naamsbekendheid op te bouwen, dan kun je ervoor kiezen om je e-book gratis te mailen naar geïnteresseerden, in ruil voor hun e-mailadres. Daarna kun je ze (niet te vaak) op de hoogte houden van je bezigheden, wanneer je volgende boek uitkomt, et cetera. Op deze manier houd je het contact met geïnteresseerden warm en hebben zij alvast een voorproefje gehad van jouw boeken. Doe dit voor bijvoorbeeld een kort verhaal, de eerste hoofdstukken van een lang verhaal, of het eerste deel van een serie. De kans is dan groot dat de vervolgdelen van de serie vaker gekocht worden. Door de mensen op de hoogte te houden van je schrijfsels, weten ze het ook als er een nieuw boek gaat verschijnen.

Ben je al bekend met funnels en mailinglists? Een optie is dan om een funnel op te zetten waarbij abonnees elke week een nieuw hoofdstuk van je boek ontvangen, zodat ze aan je blijven denken en het vervolgverhaal – dat je niet gaat delen via mail – dan besluiten te kopen.

Boek gratis aanbieden op bekende verkoopsites

Een e-book kun je ook gratis aanbieden op sommige bekende verkoopsites. Denk bijvoorbeeld aan Amazon, Google Books en Kobo (Plus). Je e-book hoef je niet alleen via je eigen website te ‘verkopen’ in ruil voor e-mailadressen. Dit is een goede strategie om een e-maillijst op te bouwen, maar hoe komen mensen op jouw website als ze nog nooit van je gehoord hebben? Door je boek op een grote website te plaatsen is er een groter publiek dat aangesproken wordt, wat ook kan zorgen voor meer naamsbekendheid.

Plaats op deze websites ook bijvoorbeeld het eerste deel van een serie gratis, en bied de vervolgdelen betaald aan. Maak de lezers nieuwsgierig aan het eind van het eerste deel en zorg dat ze het tweede deel graag willen lezen!

Review door een boekblogger

Afhankelijk van het genre van jouw boek zijn er misschien wel boekbloggers met veel volgers op social media. Deze boekbloggers reviewen boeken (die ze vaak gratis toegestuurd krijgen) en delen deze reviews met hun volgers. Het voordeel is dat de boekbloggers volgers hebben die daarin geïnteresseerd zijn, waardoor de kans groot is dat ze ook geïnteresseerd worden in jouw boek! Neem contact op met een of meerdere boekbloggers en stuur een gratis exemplaar van je boek op, in ruil voor een – hopelijk positieve – review

Positieve reviews

Heb je positieve reviews ontvangen op je boek? Deel deze via bijvoorbeeld social media en je website!

Advertenties plaatsen

Heb je een wat groter budget voor je boekpromotie? Dan kun je ervoor kiezen om online te adverteren. Op bijvoorbeeld Facebook of Instagram zal jouw bericht dan als gesponsord bericht verschijnen. Bij het online adverteren kun je je richten op een bepaalde doelgroep. Houd dan wel in de gaten of er ook daadwerkelijk boeken verkocht worden via de advertenties. Als je veel geld in adverteren steekt, maar er komen maar weinig boekverkopen uit voort, dan kun je je geld beter op een andere manier gebruiken voor promotie.

Video’s

Tegenwoordig zijn video’s steeds populairder. Lukt het je om een goede trailer van je boek – net zoals een trailer van een film – op te nemen? Ook dit kun je gebruiken voor je boekpromotie, bijvoorbeeld via social media, je website of YouTube. Je bereikt er misschien niet meer mensen mee, maar het is wel een originele manier van boekpromotie die wellicht meer mensen aanspreekt. Natuurlijk hangt ook dit af van het genre van je boek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *