Ga naar de inhoud

Waarom ook jouw bedrijf een brand voice nodig heeft

  • door
consistentie - reacties - brand voice

“Geachte heer Pieters.” “Hoi Simon!” “Goedemorgen Nadine.”

Tone of voice; het is niet wat je zegt, maar hóe je het zegt (of schrijft). Een belangrijk verschil, want hoe je klinkt is belangrijker dan hoe je eruitziet. Het is belangrijk om jouw merk, jouw gezicht, een stem te geven. Dit geldt ook voor geschreven teksten.

Spreek je de lezer op je website aan met ‘u’ of met ‘jij’? Communiceer je vaak op een grappige manier of ben je vaak kort en krachtig? Als ondernemer heb je een huisstijl nodig. Een huisstijl draait niet alleen om logo’s en kleuren. Ook je tone of voice is een onderdeel van je onderneming. Met een bepaalde tone of voice geef je je merk persoonlijkheid. Het gaat er niet om wat je doet, maar om wie je bent. De tone of voice is de stem van je bedrijf, die in de basis altijd hetzelfde is, waardoor deze vertrouwd en herkenbaar wordt waardoor (nieuwe) klanten jou onthouden en herkennen.

Taalregels en consistentie

Omdat je niet wilt dat een tekst slordig wordt, is het belangrijk dat je consistent bent. Taalregels staan vaak vast, maar er zijn veel dingen waar je over na moet denken. Ga je bijvoorbeeld de lezers op je website met ‘u’ of met ‘jij’ aanspreken? En als iemand je belt, gebruik je dan ‘u’ of ‘jij’? Ga je getallen voluit schrijven, of in cijfers? Hoe ga je om met afkortingen, opsommingen en aanhalingstekens? Het is handig om hier schrijfafspraken over te maken – zeker als er meerdere mensen teksten schrijven voor je bedrijf. Ook als jij als enige de teksten voor je bedrijf schrijft is het goed om dit op papier te zetten.

Brand voice

De tone of voice, ook wel brand voice genoemd, heeft eigenlijk niet te maken met taalregels, maar wel met het gevoel dat je met de teksten wilt overbrengen. Het is lastig om hiervoor de regels op papier te zetten; een tone of voice kun je niet zomaar bedenken. Het ontstaat vanuit je bedrijf en de bedrijfscultuur. Het wordt bepaald door de mensen achter het merk. Het ontstaat vanuit de missie en de visie van een bedrijf.

Als bedrijf ben je niet dagelijks bezig met de kleuren of het logo van je bedrijf, maar wel ben je regelmatig bezig met communicatie – het maakt niet uit of dit schriftelijk of mondeling is. Mensen leren je kennen door je taalgebruik. Door woorden en zinnen te gebruiken die herkenbaar voor ze zijn en die ze zelf ook zouden gebruiken of van jou zouden verwachten, kun je echt verbinding maken met (nieuwe) klanten.

Met de tone of voice kun je een klantervaring beïnvloeden. Mensen herinneren zich niet altijd meer wat je voor ze hebt gedaan, maar wél hoe je ze hebt laten voelen. Door zorgvuldig je woorden te kiezen kun je iemand een fijn gevoel geven – en dat is wat ze zich dan van jou, of je bedrijf herinneren.

Maar let op: laat een tone of voice niet zomaar bepalen door een marketeer of iemand van hogerhand. Laat een tone of voice uitwerken door iemand die er dagelijks gebruik van maakt. Iemand die het daadwerkelijk moet gaan gebruiken.

Stel je voor dat je zelf een e-mail ontvangt van een bedrijf; je bent te laat met het betalen van een factuur voor iets wat je gekocht hebt. Wat lees jij dan liever in de e-mail?

  • Tot op heden hebben we geen betaling ontvangen. U kunt het bedrag betalen via onderstaande link.
  • Oeps, iets vergeten? Kan gebeuren! Gelukkig kun je op onderstaande link klikken om te betalen.

Twee totaal verschillende e-mails, maar met dezelfde boodschap.

SEO

Als het gaat om teksten die op je website staan is vindbaarheid natuurlijk ook belangrijk, maar je tone of voice gaat voor. Hoe goed je ook gevonden wordt in de online zoekmachines; als mensen zich niet aangesproken voelen door je teksten, omdat ze niet overkomen zoals ze bedoeld waren, heeft het geen zin om op de eerste plaats in Google te staan. Het doel van je brand voice is belangrijker dan de vindbaarheid in Google. Door je eigen brand voice te gebruiken spreek je juist je eigen doelgroep aan, en met je brand voice kun je je onderscheiden van je concurrenten. 

Mijn brand voice

Voor mijn bedrijf heb ik ook taalregels waarmee ik voor consistentie zorg; bij het schrijven van een tekst weet ik precies hoe ik gebruik moet maken van aanhalingstekens, op welke manier ik de lezer aan wil spreken en hoe ik getallen schrijf. Daarnaast schrijf ik, volgens mij, vaak op dezelfde manier. Hierdoor herkennen volgers (bijvoorbeeld) mijn instagramposts; bij het lezen van de tekst weten ze al dat ik het geschreven heb, door de manier waarop het geschreven is. Het is herkenbaar, en daardoor vertrouwd. Door consistent te zijn en je eigen brand voice te gebruiken, kom je professioneel over en spreek je de doelgroep aan die je aan wilt spreken.

Verder lezen:

“Fijn om te zien wat je hebt verbeterd, zo kan ik er wat van leren!”