Consistentie is belangrijk – dat kan ik niet vaak genoeg benadrukken. En dat is ook waar ik veel ondernemers regelmatig mee de fout in zie gaan. Wil je weten waar het vaak fout gaat? Je leest het in deze blog!
Consistentie zorgt voor herkenbaarheid
Consistent zijn betekent bijvoorbeeld dat je regelmatig berichten plaatst op social media of nieuwe blogs online zet. Door bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks een blog te plaatsen, kom je betrouwbaar over; mensen weten wat ze van je kunnen verwachten. Plaats je elke donderdag een tip op Instagram of Facebook? Perfect! Mensen weten dan dat ze wekelijks een tip van je kunnen verwachten. Het consistent delen van berichten is echter niet het enige waar het bij consistent zijn om gaat.
Consistentie draait ook om je huisstijl. Succesvolle bedrijven zijn consistent; ze hebben een huisstijl qua kleur, vormgeving en taalgebruik. Dit zie je niet alleen op de website, maar dezelfde huisstijl wordt ook gebruikt op social media en in (offline) drukwerk. Door overal dezelfde huisstijl te gebruiken kom je herkenbaar over. Herkenbaarheid zorgt voor vertrouwen.
Consistent zijn in woordgebruik
Onlangs kwam ik een bericht van een onderneemster tegen. Ze had een e-book gemaakt dat gratis te downloaden was – prima idee. Wat mij er echter van weerhield om dat e-book te downloaden, was de tekst die ze had geschreven om het e-book te promoten. Er stond (zo ongeveer) het volgende: “Heb jij mijn ebook al gelezen? In dit Ebook geef ik je een aantal tips om…. Download hier mijn E-book!”
Volgens het Groene Boekje is ‘e-book’ de correcte spelling. Als je echt niet weet hoe je een woord schrijft en je hebt geen mogelijkheid om het op te zoeken, gebruik het woord dan in elk geval consequent. Drie keer het woord ‘e-book’ op een andere manier schrijven in drie achtereenvolgende zinnen komt echt niet betrouwbaar over. Het lijkt dan of je geen aandacht heb besteed aan de tekst en/of de promotie. Of je eigenlijk geen idee hebt waar je mee bezig bent. Als je aan de tekst om het e-book onder de aandacht te brengen al geen aandacht hebt besteed, heb je dan wel echt aandacht besteed aan je e-book? Biedt het e-book dan wel echt waarde?
Beide woorden zijn juist
Het komt vaak voor dat ik een tekst lees waarin een woord op verschillende manieren geschreven wordt. In bovenstaand voorbeeld werd het woord ‘e-book’ drie keer op een andere, foute manier geschreven. Maar wat nu als er verschillende mogelijkheden zijn om een woord te schrijven? Ook dan moet je consistent blijven!
Denk bijvoorbeeld aan het meervoud van handvat. Een e-book met als (onder)titel ’10 handvatten om…’ waar het in het e-book zelf afwisselend over ‘handvatten’ en ‘handvaten’ gaat, komt net zo onbetrouwbaar over. Het verlaagt je geloofwaardigheid en professionaliteit. Je kunt toch geen handvatten (of handvaten) bieden, als je niet eens weet hoe je het schrijft?
Consistentie in aanspreekvorm
Heb je er al weleens over nagedacht hoe je jou ideale klant aanspreekt? Gebruik je daarvoor ‘u’ of gebruik je ‘jij’? Tegenwoordig geeft tutoyeren een toegankelijker en meer vertrouwd gevoel. Het maakt niet uit welke vorm je gebruikt, maar zorg er in elk geval voor dat het consequent gebeurt! Ik kom regelmatig websites tegen waar de (mogelijk) klant in de verschillende teksten op verschillende manieren wordt aangesproken. En als jij op je website overal de jij-vorm gebruikt, en in je e-mails de ontvanger met ‘u’ aanspreekt, komt dat ook niet logisch over. Waarom zou je je klant op je website met ‘jij’ aanspreken, en in een e-mail met ‘u’? Het kan verwarring opleveren en verwarring zorgt voor afleiding, waardoor je boodschap niet duidelijk overkomt.
Schrijf jij zelf je teksten, maar twijfel je soms aan de spelling van een woord? Ben jij ervan overtuigd dat je foutloos schrijft, maar kom je soms toch nog een foutje tegen? Wil je weten hoe goed jouw teksten zijn? Vraag dan nu een gratis scan aan voor jouw e-book, nieuwsbrief, website of manuscript en ik geef je minimaal drie tips zodat jouw tekst nog beter wordt.