Contentstrategie voor Instagram voor auteurs

  • door
Contentstrategie voor Instagram voor auteurs

Instagram is voor auteurs een goede manier om contact te hebben met (potentiële) lezers. Je kunt berichten plaatsen, in je story’s laten zien waar je mee bezig bent of wat je bezig houdt, en je kunt privéberichten sturen. Maar let op: als je als auteur écht iets wilt bereiken met Instagram, dan is het wel handig om een strategie te hebben. Maar wat is een goede contentstrategie voor Instagram voor auteurs?

Hoe maak je een contentstrategie voor Instagram?

Voor auteurs is het misschien lastig om regelmatig iets op Instagram te plaatsen. Maar wist je dat je bijvoorbeeld berichten van tevoren kunt inplannen? Op die manier kun jij rustig bedenken wat je wilt plaatsen, en wordt het automatisch geplaatst op een tijdstip dat jij zelf hebt uitgekozen.

Wat staat er in een contentstrategie voor Instagram?

Als je denkt aan je Instagram, denk dan eens aan het volgende:

  • Wie wil je bereiken met je instagrampagina?
  • Wat wil je plaatsen? (Denk aan berichten, story’s, reels)
  • Hoe wil je dat het eruitziet?
  • Wanneer en hoe vaak wil je iets plaatsen?

Als je met slechts een van bovenstaande punten rekening houdt dan kom je waarschijnlijk niet ver. Wel aan je doelgroep denken, maar niet regelmatig iets plaatsen? Willekeurige dingen plaatsen die niet zo mooi zijn? Denk aan alle vier de vragen. Als je hier antwoord op hebt gegeven kun je aan de slag met je contentstrategie.

Wie wil je bereiken met je instagrampagina?

Dat antwoord is duidelijk: hoogstwaarschijnlijk zijn het de (potentiële) lezers van je boeken. Maar: Hoe bereik je die? Wat willen die van jou zien op Instagram? Hoe bereik je nieuwe volgers? Denk niet alleen aan wat jij wilt laten zien, maar ook aan wat zij willen zien. Om volgers te bereiken is het belangrijk om een verhaal te vertellen, of om ze consistent te laten weten hoe het met je gaat of waar je mee bezig bent. Als je je volgers laat weten dat je aan het schrijven bent aan een nieuw boek, maar daarna horen ze er niets meer over, dan zullen ze hun aandacht verliezen. Zorg er daarom voor dat je altijd een ‘verhaal’ vertelt met je berichten zodat je een band met je volgers opbouwt én behoudt.

Wat wil je plaatsen en wanneer?

Bedenk wat je wilt plaatsen op Instagram en wanneer je dat wilt plaatsen. Hier kun je een overzicht van maken. Heb je (nog) geen ervaring met Instagram? Het kan ook heel eenvoudig. Een voorbeeld:

Je wilt drie keer per week een bericht op Instagram plaatsen. Eén keer per week een quote uit je boek, één keer per week een foto van jezelf, en één keer per week een foto van iets waar je mee bezig bent of iets wat je bezighoudt.

Door consistent te posten op Instagram weten je volgers wat ze van je kunnen verwachten en weet jij waar je aan toe bent.

Hoe wil je dat het eruitziet?

Als het er maar goed uitziet, want dat is toch wel waar het bij Instagram om draait. Wat goed is, dat is voor iedereen anders. Maar plaats bijvoorbeeld geen onscherpe foto’s. Het mooiste is als er consistentie zit in de foto’s en afbeeldingen; denk aan dezelfde kleuren, dezelfde lettertypes, et cetera. Dat mensen meteen herkennen dat het van jou is, als ze een bericht of story voorbij zien komen.

Ook kun je gebruikmaken van presets. Dat zijn voor (pre) instellingen (sets), waardoor instellingen als contrasten, schaduwen, belichting en helderheid kunnen worden aangepast op al je foto’s. Op deze manier vormen je foto’s een mooi geheel.

Lanceringsstrategie

Heb je een contentstrategie, maar verschijnt er binnenkort een nieuw boek van je? Dan kun je ervoor kiezen om een lanceringsstrategie toe te passen. Het doel van die strategie is om je lezers warm te maken voor het boek dat binnenkort verschijnt, zodat ze het op het moment van verschijnen meteen gaan kopen! (Of, nog beter: dat ze het in de voorverkoop al kopen.) Je kunt bijvoorbeeld een cover-onthulling doen, quotes plaatsen uit je nieuwe boek of de flaptekst delen – alles om jouw volgers warm te maken. Maar: doe dit wel met een goede strategie! Hoe dan? Ik zal je een voorbeeld geven.

Stel je voor: je boek verschijnt op datum X. Beslis hoeveel weken daarvoor je wilt beginnen met het opwarmen van je volgers. Als je zes weken van tevoren wilt beginnen, kun je bijvoorbeeld eerst laten weten dat je bezig bent met het afronden van een nieuw boek en dat de cover bijna klaar is. Om je volgers op te warmen toon je alvast een klein stukje van de cover. Later pas laat je de hele cover zien en laat je meer weten over je boek.

En wat denk je bijvoorbeeld van een story of reel waarin jij zelf voor het eerst de gedrukte cover ziet? Je kunt denken aan van alles wat met het boek te maken heeft. In die zes weken voor de lancering kun je elke keer net een extra tipje van de sluier oplichten. Maar doe dit wel consistent; beter elke week één verwijzing naar je nieuwe boek, dan de ene week vier verwijzingen en een andere week niets.