Uitgeverijen krijgen veel manuscripten binnen, van schrijvers die hopen dat de uitgeverij hun verhaal wil publiceren. Maar sommige manuscripten worden al na het lezen van slechts één of twee pagina’s geweigerd. Dat klinkt misschien niet helemaal eerlijk, maar dat is wel hoe het gaat. Het begin van je verhaal is belangrijk voor het succes van de rest van je verhaal. Het maakt hierbij niet uit of je een kort verhaal, een roman of een thriller schrijft; de eerste zin is belangrijk. Bevalt de eerste zin of de eerste alinea niet? Dan stopt niet alleen een uitgever met lezen, maar dan stoppen ook je lezers met lezen en kiezen ze voor een ander boek. De eerste zin, maar ook de eerste alinea, is belangrijk; dus hoe begin je een verhaal? Wat wordt de eerste zin van je boek?
Hoe begin je een verhaal?
Begin in medias res
In medias res is een Latijnse term en betekent “in (het) midden (van de) zaken”. Het is een relatieve tijdsaanduiding en het betekent dat je niet bij het begin begint. Je kunt ergens halverwege, of zelfs bijna aan het einde beginnen. Alle informatie die lezers nodig hebben om het hele verhaal te begrijpen, volgt later in het verhaal, bijvoorbeeld door middel van flashbacks.
Begin met de hoofdpersoon
De eerste persoon die in het verhaal geïntroduceerd wordt is vrijwel altijd de hoofdpersoon (of een van de hoofdpersonen) van het verhaal. Vertel hierbij alleen de details van de hoofdpersoon die op dat moment belangrijk zijn om te weten. Is het een student? Heeft hij kinderen? Is hij getrouwd? Daarna komt het probleem of de uitdaging van de hoofdpersoon, en gedurende het verhaal kun je meer (achtergrond)informatie over de hoofdpersoon delen.
Vermijd (te veel) informatie
Begin het verhaal niet met uitgebreide informatie over de setting waarin het verhaal zich afspeelt. Het doel van de eerste zin en de eerste paragraaf is ook om de lezer verder te laten lezen; dat kun je doen door de lezer nieuwsgierig te maken.
Hoe schrijf je de eerste zin van je boek?
De eerste zin van je boek moet een zin zijn die een lezer nieuwsgierig maakt naar wat er komen gaat. Je kunt beginnen met een verrassende, dramatische of zelfs filosofische zin; als het er maar voor zorgt dat de lezer verder wil lezen. Hoe doen andere auteurs dit? Ik geef je een aantal voorbeelden van eerste zinnen uit bekende werken:
“Om ’t dadelijk te zeggen: Marley was dood.” – Charles Dickens, A Christmas Carol, Nederlandse titel: De kerstvertelling.
“Het was een heldere, koude dag in april, en de klokken sloegen dertien.” George Orwell, Nineteen Eighty-Four, Nederlandse titel: 1984.
“Op een dag las ik een boek en mijn hele leven veranderde.” – Orhan Pamuk, Yeni Hayat, Nederlandse titel: Het nieuwe leven.
“Ik ben onzichtbaar.” – Ralph Ellison, Invisible Man, Nederlandse titel: De onzichtbare man.
Maar: een geweldige openingszin is pas het begin. Niet alleen de eerste zin van je boek, ook de rest van het verhaal moet aantrekkelijk genoeg zijn om verder te lezen. Zorg dat je lezer zo verdiept is in je verhaal dat hij alles om zich heen vergeet. Zorg ervoor dat de wereld en de personages die je creëert niet vergeten worden door de lezers.