Een nieuwsbrief maken, waar let je dan op? Verstuur jij als ondernemer of schrijver ook regelmatig een nieuwsbrief naar iedereen op je mailinglist? Een mailinglist is een ideale manier om contact te houden met je (potentiële) klanten.
Door het versturen van nieuwsbrieven met relevante informatie bouw je een relatie op met je potentiële klant. Vaak levert het versturen van nieuwsbrieven meer conversies op dan ‘koude’ acquisitiemogelijkheden. Maar let op; ga niet zomaar je nieuwsbrief versturen! Een nieuwsbrief die vol fouten staat zal namelijk niet zorgen voor meer conversies. Welke fouten ik vaak tegenkom in nieuwsbrieven? Je leest het hier!
Een niet-werkende link plaatsen
Het lijkt zo simpel, maar dat is het niet. Je typt de URL van je website in tijdens het nieuwsbrief maken en… tada! Iedereen die je nieuwsbrief leest en op de link klikt komt op… error 404. Oeps! Hier haken klanten natuurlijk snel af. Als jij ze een aanbod doet zijn ze wellicht geïnteresseerd. Als je ze een aanbod doet dat ze niet kunnen vinden als ze op de link klikken, dan is hun interesse waarschijnlijk al snel verdwenen.
Ook komt het regelmatig voor dat er wel een werkende link staat, maar dat dat niet de juiste link is. Zo komen klanten bijvoorbeeld op een andere pagina dan je van plan was, waardoor ze niet meteen op je aanbod in kunnen gaan en alsnog afhaken. En eigenlijk is het zo gemakkelijk om te controleren; je hoeft er alleen maar op te klikken…
Verkeerde datum typen
Spreek ik jou op 8 oktober? las ik laatst in een nieuwsbrief. Het was een uitnodiging voor een online call. Ik was een beetje verbaasd. 8 oktober? Dat leek nog ver weg. Omdat ik nieuwsgierig was, klikte ik toch op de link – die gelukkig wel werkte.
Ben jij erbij op 8 september? las ik toen. Ha, kijk – ik had al gevoeld dat er iets niet klopte. De datum van de afspraak was 8 september, niet 8 oktober! Klein foutje – maar wel een foutje dat ervoor kan zorgen dat iemand afhaakt. Want iemand die op 8 oktober geen tijd heeft, zou op 8 september misschien wel met je in gesprek kunnen gaan!
Vergeten de subkop aan te passen
Heb je ooit een nieuwsbrief ontvangen met als subtitel: ‘Zet hier een korte, pakkende omschrijving van uw nieuwsbrief.’ Niet? Ik wel. Regelmatig zelfs. En dat is natuurlijk niet erg aantrekkelijk als introductie op je nieuwsbrief. Vergeet daarom niet de subtitel aan te passen voordat je je nieuwsbrief verstuurt!
Aanspreekvorm veranderen; u of jij?
Op welke manier spreek jij je klanten aan? Maak een keuze voor u of voor jij!
- Spreek je je klanten aan met u?
U is zakelijk, beleefd en formeel. Het toont respect. Het kan echter ook een ongemakkelijke afstand creëren.
- Spreek je je klanten aan met jij?
Het gebruik van jij en jou(w) is informeel. Het zorgt voor nabijheid en vertrouwen. Het kan echter ook té vriendschappelijk klinken.
- Spreek je je klanten aan met U? Dan heb je het
tegen God.
Maak dus een keuze voor u of voor jij – doe wat voor jou goed voelt – en het belangrijkste is dat je daarin consequent bent!
Dt-fouten
‘Ik ben super blij dat jij mijn eBook gedownload heb. Graag wil ik weten wat jij er van vind!’ Misschien zie je niet alle fouten, maar er staan er vijf (!) in bovenstaande twee zinnen.
Deze fouten, met name de dt-fouten, kunnen – zeker in een e-mailfunnel of een nieuwsbrief die je naar iedereen stuurt – echt niet. Bij een persoonlijke e-mail kun je misschien nog wel wegkomen met een dt-foutje – iedereen maakt immers weleens een fout. Maar als jij een e-mailfunnel hebt opgezet of een nieuwsbrief naar honderden mensen gaan versturen, dan wil je natuurlijk wél een professionele indruk achterlaten. En dat doe je niet met dt-fouten.
PS
Een afsluiting toevoegen aan je nieuwsbrief? Dat kan! Sommige experts geven aan dat je altijd een PS (oftewel: postscriptum) toe moet voegen, die zou beter gelezen worden dan sommige andere delen van je nieuwsbrief. Houd er dan wel rekening mee dat er maar één juiste manier is om PS te vermelden.
ps: PS. Ps.? Allemaal fout! De officiële spelling is PS – zonder punten. Echter is P.S. ook gangbaar en wordt deze niet fout gerekend. Belangrijk is wel om daarna je zin te beginnen met een hoofdletter.
PS Welke fouten zijn herkenbaar voor jou? Waar ga jij op letten als je volgende keer een nieuwsbrief gaat maken?