Laatst sprak ik een schrijfster die graag komend kalenderjaar ‘meer’ wil gaan verdienen met haar boeken. Hoeveel meer? Ze vond € 1000 meer wel een mooi bedrag. Waar dat op was gebaseerd? Nergens. Het zou zo’n 25% meer zijn dan in het huidige kalenderjaar. Ze merkte dat ze vooral dankzij Kobo Plus wat meer inkomsten had, en ze wil komend jaar minimaal twee nieuwe e-books uitgeven.
Maar wat moet ze eraan doen om dat inkomensdoel te halen? Hoeveel extra boeken moet ze daarvoor verkopen? Ze heeft geen idee. Adverteren op Facebook of ergens anders, zou dat iets opleveren? Ze wist het niet. Het enige wat ze wist was dat ze meer inkomsten wilde hebben, maar behalve het plan om meer e-books uit te geven, had ze niets.
Zoveel vragen
Er waren zoveel vragen die ik voor haar had. € 1000 meer. Hoeveel boeken moet ze daarvoor extra verkopen? Hoeveel lezers kopen eigenlijk het volgende deel van een serie? Stel dat iemand het eerste deel van een serie koopt, wat is dan de kans dat de lezer ook het tweede deel koopt? En het derde? Et cetera. Weet je dat je dat – als je je boekverkopen bij hebt gehouden – zelf kunt ontdekken?
Een financieel plan maken voor volgend jaar is goed, maar dan moet het – vind ik – wel ergens op gebaseerd zijn. € 1000 extra willen verdienen, gewoon omdat het goed loopt en omdat er een nieuw e-book uitkomt… Wie zegt dat het net zo goed blijft lopen? En welke prijs moet je een (nieuw) e-book geven om op die € 1000 uit te komen? Ik besloot om het eens van een hele andere kant te bekijken.
Conversion rate
Conversion rate, of conversieratio in het Nederlands, is een marketingterm. Hoeveel bezoekers komen er op je website, en hoeveel mensen kopen er daadwerkelijk iets? Stel dat er 100 bezoekers op je website komen en 25 kopen er iets, dan heb je een conversieratio van 25%. Maar dit kun je ook toepassen bij je boekenserie!
Stel je voor dat je een serie boeken hebt geschreven én dat je elke maand bijhoudt hoeveel boeken je hebt verkocht en wat je royalty’s per boek zijn. Voorbeeld:
Serie X bestaat uit vier delen. Van boek 1 worden 1000 digitale exemplaren verkocht. Boek 2 wordt 600 keer gekocht. De conversieratio is hier 60%, want 60% van de kopers van boek 1 koopt ook boek 2. Boek 3 wordt 480 keer verkocht. De conversieratio is dan 80%. Boek 4 wordt 456 keer verkocht. Daar hoort een conversieratio van 95% bij.
Wat je hiermee kunt? Je kunt hiermee uitrekenen hoeveel kopers je voor je eerste boek moet hebben om die € 1000 te verdienen!
Hoeveel boeken moet je verkopen om € 1000 extra te verdienen?
Stel je voor dat je voor elk verkocht e-book € 0,41 aan royalty’s ontvangt. (Dit is het royaltybedrag dat je bij Kobo ontvangt voor een e-book dat € 0,99 kost. In dit voorbeeld ga ik ervan uit dat vier delen van één serie elk € 0,99 kosten.) Als je 1000 e-books van boek 1 verkoopt, verdien je hiermee € 410. Gebaseerd op de statistieken die je hebt van je verkopen, weet je dat de conversieratio 60% is, dus je kunt ervan uitgaan dat van deze 1000 lezers er 600 zijn die boek 2 kopen. Dat levert je € 246 (600 x € 0,41) op. Van deze 600 lezers koopt 80% (480 lezers) ook boek 3: € 196,80 aan royalty’s voor jou. Het vierde boek wordt ook nog 456 keer verkocht, wat jou nog € 186,96 oplevert. Totaal aan royalty’s: € 1039,76.
Een ander voorbeeld
Stel je voor dat je voor elk verkocht e-book € 1,92 aan royalty’s ontvangt. (Dit is het royaltybedrag dat je bij Kobo ontvangt voor een e-book dat € 2,99 kost). Als je 100 e-books van boek 1 verkoopt, verdien je hiermee €192. Gebaseerd op de statistieken die je hebt van je verkopen, weet je dat de conversieratio 60% is, dus je kunt ervan uitgaan dat van deze 100 lezers er 60 zijn die boek 2 kopen. Dat levert je € 115,20 op. Van deze 60 lezers koopt 80% (48 lezers) ook boek 3: € 92,16 aan royalty’s voor jou. Het vierde boek wordt ook nog 45 keer verkocht, wat jou nog eens € 86,40 oplevert. Totaal aan royalty’s: € 485,76.
Alle situaties zijn anders
Natuurlijk zijn bovenstaande situaties slechts voorbeelden. Een serie kan meer of minder boeken hebben, de boeken kunnen andere prijzen hebben en de conversieratio’s kunnen heel anders zijn.
Ik hoop echter dat ik je met bovenstaande voorbeelden een nieuwe kijk heb gegeven op je boekverkopen. Een doel stellen is leuk, maar zorg ervoor dat je een idee hebt hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Met de informatie uit bovenstaande voorbeelden heb je al een veel beter idee hoe je € 1000 extra kunt verdienen; in het eerste voorbeeld moet je daarvoor bijna 1000 keer je eerste boek verkopen, in het tweede voorbeeld meer dan 200 keer.
Als je weet hoeveel boeken je moet verkopen, dan kun je een plan gaan maken; hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Het doel om € 1000 meer te verdienen lijkt misschien concreet, maar is nog vrij vaag. Duidelijker is het doel om 1000 keer je eerste boek te verkopen. Want 1000 keer je eerste boek verkopen, betekent 83 keer per maand, 19 keer per week, of bijna drie per dag. Drie boeken per dag? Dat is niet eens zo veel!
Wat kun je nog meer met je conversieratio’s?
Heb je al meerdere series geschreven? Wellicht kun je de conversieratio’s van deze series eens vergelijken. Zie je gelijkenissen, of zie je verschillen? Wordt bijvoorbeeld je conversieratio steeds hoger naarmate de serie vordert? Of haken er bij een bepaald boek juist lezers af? Kun je met deze conversieratio’s voorspellen hoe een nieuwe serie zal gaan verkopen? Wellicht kun je hier je nieuwe marketingstrategie op baseren!
Hulp nodig?
Weet je niet hoe je je conversieratio kunt uitrekenen? Of heb je andere vragen? Neem gerust contact met me op via info@tekstenletters.nl.