Ga naar de inhoud

Waarom iedere ondernemer een gratis e-book moet uitgeven

  • door
gratis e-book, gratis e-books downloaden

Steeds vaker zie je ondernemers die gratis iets weggeven. Ze spreken een podcast in, maken een checklist of geven een gratis e-book uit waarin ze hun kennis delen. Waarom doen ondernemers dit en waarom zou jij als ondernemer dit ook moeten doen?

Als je als ondernemer een e-book uitgeeft kun je ervoor kiezen om dit gratis uit te geven of om je klanten ervoor te laten betalen. In deze blogpost ben ik ervan uitgegaan dat een ondernemer een gratis e-book uitgeeft. Het is echter wel belangrijk dat je e-book waardevolle informatie bevat over jouw dienstverlening. Waarom zou je als ondernemer een e-book uit moeten geven?

Het is voor een nieuwe klant een laagdrempelige manier om kennis met je te maken

Met een gratis e-book geef je een gratis voorproefje wat klanten van je kunnen verwachten. Aan de hand van je e-book kan de lezer jou leren kennen en weet hij beter wat hij kan verwachten als hij bij jou betaalde diensten gaat afnemen.

Het e-book helpt de lezer aan meer kennis. Hij loopt met een gratis e-book geen financieel risico en kan het lezen wanneer hij wil. Met een waardevol e-book maak je de lezer bewust van zijn probleem en bied je (indirect) een oplossing daarvoor.

Je bouwt een mailinglist op

Een gratis e-book is gratis, maar er staat wel iets tegenover. Een lezer moet er iets voor terug doen, namelijk zijn e-mailadres achterlaten zodat hij het e-book toegestuurd kan krijgen. Hierdoor wordt jouw mailinglist vergroot zodat jij contact kan houden.

Een mailinglist is een goede manier om een relatie op te bouwen met (mogelijke) klanten. ‘Warme’ contacten uit deze mailinglist – die je periodiek een nieuwsbrief stuurt met interessante informatie – leveren vaak meer conversies op dan ‘koude’ acquisitiemogelijkheden.

Het geeft je een expertstatus

In je e-book geef je kennis weg – maar niet te veel, het is namelijk wel de bedoeling dat de lezer daarna nog gebruik kan maken van jouw diensten. Het is daarom belangrijk om een balans te vinden; geef niet te veel kennis weg, maar wel genoeg om de lezers te tonen dat jij verstand hebt van wat je doet en dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Je moet nuttige informatie bieden, maar ook terughoudend zijn zodat de lezers nieuwsgierig zijn.

Je wekt vertrouwen

Omdat je een expertstatus toont, wek je vertrouwen bij de lezers. Mensen doen het liefst zaken met mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen. Met een e-book waar een lezer meteen iets aan heeft – zonder dat je er veel voor terug vraagt – bouw je aan een relatie. Een waardevol e-book zorgt dus voor geloofwaardigheid en een gunfactor.

Het zorgt ervoor dat je aanvragen krijgt die beter aansluiten bij wat jij biedt

Dat een lezer interesse heeft getoond in het e-book betekent dat er interesse is voor jouw diensten. Het is bewezen dat een gratis e-book vaak niet (helemaal) gelezen wordt – en als het wel gelezen wordt dan wordt er vaak niets mee gedaan vanwege tijdsgebrek of omdat het te veel moeite kost. Als blijkt dat de lezer het wél heel interessant vindt maar de lezer er niets mee wil of kan doen, ben jij natuurlijk de eerste aan wie hij denkt als hij er hulp bij nodig heeft!

Niet iedereen die je e-book downloadt leest het e-book. Voor degenen die het wel lezen is het natuurlijk wel van belang dat er geen fouten in staan. Heb jij, als ondernemer, een (gratis) e-book gemaakt, maar twijfel je nog over de spelling of zinsbouw? Wil je weten wat je nog kunt verbeteren aan de teksten in je e-book? Geef je nu op voor de gratis e-bookscan en ontvang minimaal drie tips waardoor jouw teksten nog beter worden!

Ja, ik wil die gratis scan!