Ga naar de inhoud

Lettertypen; welk lettertype gebruik je in een boek?

  • door
tips als je een manuscript naar een uitgever stuurt - wet op de vaste boekenprijs - lettertype in boek

Niet alleen afbeeldingen, maar ook lettertypen spelen een cruciale rol in de wereld van schrijven. Lettertypen beïnvloeden hoe een tekst wordt waargenomen. Daarnaast kunnen ze de toon of de stijl van een tekst versterken. Of je nu een boek uitgeeft, een website ontwerpt of een nieuwsbrief verstuurt; het kiezen van een passend lettertype is essentieel. Wat zijn de verschillende soorten lettertype en hoe kun je ze gebruiken?

Verschillende soorten lettertypen

Serif lettertypen

Bij letters met schreef (serif lettertypen) hebben alle letters kleine streepjes of ‘schreven’ aan het eind van de stokken en staarten van letters. Vaak worden de lettertypen met schreef geassocieerd met traditionele en formele documenten. Bekende voorbeelden van lettertypen met schreef zijn Times New Roman en Georgia. Lettertypen met schreef worden vaak gebruikt in boeken, kranten, tijdschriften en formele brieven en documenten.

Sans-serif lettertypen

Bij de sans-serif lettertypen missen de kleine streepjes aan de uiteinden van letters, waardoor ze een moderne uitstraling krijgen. Vaak zijn deze lettertypen gemakkelijker te lezen op digitale schermen. Bekende lettertypen zonder schreef zijn Arial en Helvetica. Vaak worden deze gebruikt op websites, in presentaties en in advertenties en marketingmateriaal.

Script lettertypen

Script lettertypen doen alsof ze handgeschreven zijn. Deze lettertypen kunnen variëren van elegant en sierlijk tot informeel en speels. Ze zijn perfect voor situaties waarin je een persoonlijke of artistieke touch wilt toevoegen. Zo kun je ze bijvoorbeeld gebruiken om de titel op je cover een speelsere look te geven. Ook kun je ze gebruiken op uitnodigingen of logo’s. Voorbeelden van deze lettertypen zijn Brush Script en Pacifico.

Hoe kies je het juiste lettertype?

Bij het kiezen van het lettertype is het van belang om rekening te houden met verschillende factoren:

  • Leesbaarheid; zorg dat je tekst gemakkelijk te lezen is. Dit geldt niet alleen voor langere passages, maar ook voor titels en belangrijke woorden.
  • Doelgroep; welke stijl spreekt jouw doelgroep aan?
  • Compatibiliteit; hoe ziet het lettertype er op een ander apparaat uit? Een afgedrukte cover leest heel anders dan diezelfde cover op een (klein) beeldscherm. Is alles dan nog steeds leesbaar?

Voor een fysiek boek wordt meestal gekozen voor een schreeflettertype. Publiceer je je boek als e-book? Dan maakt het in veel gevallen niet uit welk lettertype je kiest. Op bijvoorbeeld een Kindle-e-reader of via Kobo (Plus), kan de lezer zelf aangeven in welk lettertype hij het boek op zijn scherm wil lezen.

Voor koppen en titels gelden andere regels. De cover van je boek moet er aantrekkelijk uitzien én de titel moet leesbaar zijn. Door een passend lettertype te kiezen maak je een groot verschil in hoe je boodschap wordt ontvangen. Als je lettertypen effectief gebruikt worden je teksten leesbaarder én aantrekkelijker – maar dan is het óók belangrijk dat je teksten foutloos zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *