De meeste boeken die ik lees komen via de aanbevelingen op Kobo Plus, maar soms kom ik op een andere manier – bijvoorbeeld via Facebook of Instagram – op een nieuwe schrijver uit waarvan ik graag een boek wil lezen. Maar hoe doe je dat als schrijver? Wat is de lezersreis? Hoe zorg je ervoor dat lezers je onthouden en graag je (toekomstige) boek willen lezen? Hoe maak je van je volgers op social media echte fans?
Wanneer vindt een lezer een schrijver leuk? Hoe kiest een lezer een boek uit? Ondernemers kennen het waarschijnlijk wel; de know-like-trust-factor. Oftewel; toekomstige klanten leren je kennen en gaan je volgen. Ze vinden je berichten leuk waardoor je vertrouwen creëert. Daarna kopen ze iets van je.
Heel eerlijk; de meeste boeken die ik lees kies ik uit op basis van de suggesties die Kobo Plus me geeft. Maar er zijn ook schrijvers die ik op Instagram volg, die het proces van het schrijven van hun boek daar delen (en daarnaast nog veel meer). De schrijvers volg ik omdat ik het leuk vind om het proces te volgen en als het boek uitkomt, dan lees ik het boek!
De lezersreis
De lezersreis die ik hier heb beschreven is gebaseerd op meerdere mogelijke lezersreizen, maar een deel komt van een boek dat ik zeker kan aanraden (zie je dat deze schrijver van mij een superfan heeft gemaakt? 😉 )
Wil je nog meer weten over de lezersreis dan is dit het boek dat ik jou zou aanraden.
De ontdekfase
Stel je voor; een lezer kent je niet. Hij heeft nog nooit van jou als schrijver gehoord, kent geen enkele titel die jij geschreven hebt en heeft nog nooit een cover van een van je boeken gezien. Dit is het begin van de lezersreis, de eerste fase, de fase waarin de lezer voor het eerst van je gaat horen – de manier waarop maakt niet uit. Misschien ziet iemand je naam of de titel van je boek voorbijkomen op social media (al dan niet via een advertentie) of is je boek verschenen tussen de ‘andere lezers kochten ook’.
De overwegende fase
Gaat de lezer het boek wel of niet kopen? De lezer gaat erover nadenken en baseert zijn keuze (als je boek is verschenen tussen de ‘andere lezers kochten ook’) waarschijnlijk op de cover en wellicht de flaptekst van het boek. Misschien blijft de lezer advertenties voor je boek tegenkomen of ziet hij op social media dat anderen je boek aanraden.
De lezer koopt het boek
Hoera, de lezer koopt je boek! Dat maakt je lezer een fan, want hij heeft je boek gekocht. Maar betekent dat dat de lezer ook daadwerkelijk het boek gaat lezen? Dat weet je natuurlijk niet. Je weet hoeveel mensen je boek gekocht hebben, maar je weet niet hoeveel mensen je boek ook echt gelezen hebben.
Van fan naar superfan
De lezer heeft je boek gelezen, en dan? Hoe leuk zou het zijn als de lezer niet alleen fan van je is, maar zelfs een superfan (of: ambassadeur, voor ondernemers) en hij je boek(en) aanbeveelt aan anderen? Dankzij deze superfans verkoop jij nóg meer boeken. Superfans zijn de lezers die je boek na het lezen bijvoorbeeld delen in hun story’s op Instagram om je boek aan te raden aan anderen.
Hoe behandel je de lezers nadat ze je boek gekocht hebben? Hoe zorg je ervoor dat je fans je superfans worden – de ultieme lezersreis? Daarover vertel ik meer in een nieuwe blog!