Maak jij gebruik van LinkedIn om je (zakelijke) netwerk te vergroten? Zorg er dan voor dat je onderstaande fouten niet maakt!
Heel eerlijk: op LinkedIn kom ik veel minder (spel)fouten tegen dan op Facebook. Misschien is dat omdat LinkedIn nog steeds vooral zakelijk wordt gebruikt. Mensen letten vaak beter op hun taalgebruik in een zakelijke situatie dan privé. Op LinkedIn wordt over het algemeen de interpunctie goed gebruikt, in tegenstelling tot op sommige andere sociale media.
Bijna driekwart van de hoogopgeleide Nederlanders heeft weinig vertrouwen in een zakelijke relatie met iemand die (spel)fouten maakt, daarom is het belangrijk om ook op LinkedIn geen fouten te maken. Welke fouten ik regelmatig tegenkom op LinkedIn? In dit artikel deel ik mijn top 5.
‘Opzoek naar een nieuwe uitdaging’
Sommige mensen zullen zich afvragen wat er fout is in voorgaande zin. Het woord opzoeken is immers correct Nederlands – maar niet in deze zin. Bij opzoeken zoek je letterlijk iets op. Zoek je een woord op in een woordenboek? Zoek je het antwoord op van een omschrijving van een kruiswoordraadsel? Dan ben je iets aan het opzoeken.
Als je op zoek bent naar iets, dan schrijf je ‘op zoek’ los van elkaar. Je bent dus niet ‘opzoek naar een nieuwe uitdaging’ maar ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’.
Dt-fouten
Oké, misschien is deze fout wel heel cliché in het rijtje met meest gemaakte fouten, maar deze hoort er echt tussen te staan want ik kom deze fout nog regelmatig tegen op LinkedIn.
Hoewel de dt-regel misschien wel een van de eerste spellingsregels is die geleerd wordt op school, worden hier nog steeds veel fouten mee gemaakt. Weet je niet of je -d, -t of -dt moet gebruiken? Zoek het op! Weet je het daarna nog niet? Herschrijf dan de zin waardoor je niet meer hoeft te kiezen voor -d, -t of -dt!
Consistentie in cijfers
Ik heb altijd geleerd dat cijfers onder de twintig en tientallen tot en met honderd uitgeschreven moeten worden (bijvoorbeeld; elf, negentien, 21, zeventig, 97, honderd). Tegenwoordig zie ik vaak dat de getallen niet meer uitgeschreven worden – daardoor vallen ze meer op. Het is echter wel belangrijk om hierin een keuze te maken en daar consistent mee om te gaan. Zolang je vasthoudt aan je keuze, is het prima, maar schrijf niet ‘de afgelopen zes dagen heb ik 2 boeken gelezen’. Maak een keuze voor ofwel het uitschrijven van de getallen, ofwel het gebruik van het cijfer.
U of jij
Ik merk dat er vaak geen keuze gemaakt kan worden in aanspreekvorm. Want hoe spreek je iemand op LinkedIn aan? Spreek je je lezer aan met ‘jij’ of met ‘u’? Ook hier geldt; maak een keuze en wees consistent! Mijn voorkeur gaat tegenwoordig op alle sociale media uit naar het aanspreken met ‘jij’ – als je liever iedereen met ‘u’ aanspreekt dan is dat natuurlijk ook goed.
Maar doe het niet zoals in dit voorbeeld; ‘Weet jij een leuke vacature? Stuur me een berichtje dan neem ik zo snel mogelijk contact met u op!’
Verassing!
Yes, ook deze veelgemaakte fout kwam ik laatst tegen op LinkedIn en dat was niet de eerste keer. Iemand liet ‘als verassing’ weten welke diensten ze aanbood. Een van die diensten was het schrijven van blogs tegen betaling. Maar zeg eens eerlijk; zou jij iemand flink betalen om een blog voor je te schrijven, als die persoon het over een verassing in plaats van een verrassing heeft?
Gratis webtekstscan
Ben jij benieuwd hoe goed de teksten op jouw website zijn? Wil je weten of er fouten in staan, en of je wel consequent bent in je taalgebruik? Schrijf je dan in voor mijn webtekstscan.