Ga naar de inhoud

Een luisterboek maken van je boek?

  • door
luisterboek maken - instagram voor schrijvers

Soms krijg ik de vraag: “Zal ik van mijn boek een luisterboek maken?”

Wat is een luisterboek?

Een luisterboek – of audioboek – is de vertelde versie van een boek, die je kunt beluisteren. Vroeger waren deze audioboeken bijvoorbeeld bedoeld voor blinden en slechtzienden. Tegenwoordig zijn audioboeken ook populair onder andere groepen.

Is er animo voor een luisterboek?

Heel eerlijk, ik luister zelf geen boeken. Maar ik luister ook geen podcasts en ik kijk geen vlogs. De kans is echter groot dat ik niet tot je doelgroep behoor. Er zijn mensen die dagelijks podcasts en audioboeken luisteren, maar ik ben er daar geen van. Wat ik wel heb gemerkt is dat mensen die langere stukken, vaak zakelijk, met de auto reizen, graag iets te luisteren hebben zoals een podcast of een audioboek. Sommige vrouwen luisteren graag naar iets terwijl ze de was opvouwen of koken. Misschien is jouw doelgroep wel dol op tuinieren en luisteren ze tijdens het tuinieren graag naar jouw boek. Hoe weet je of er mensen zijn die jouw audioboek zouden willen beluisteren? Dit kun je heel eenvoudig ontdekken door je lezers via social media of je nieuwsbrief te vragen of ze die zouden luisteren.

Hoe maak je een audioboek?

Hoe kun je een luisterboek maken? De simpelste oplossing zou zijn; spreek zelf je boek in en gebruik je laptop of telefoon voor de opname. Maar naast dat dit enorm veel tijd kost is de kwaliteit vaak niet zo goed. Daarnaast zijn er apps die e-books automatisch kunnen voorlezen, maar ook die klinken (nog) niet altijd goed.

Een luisterboek inspreken is een vak apart. Waar bij een e-book altijd wordt geadviseerd om samen te werken met een redacteur, tekstcorrector en vormgever, wordt bij een luisterboek aangeraden om een stemacteur in te huren.

Hoe verdien je aan een luisterboek?

Er zijn maar weinig mensen die een luisterboek écht kopen. Er is meer te verdienen met audioboeken die via een streamingdienst geluisterd worden. Denk bijvoorbeeld aan Storytel of Kobo Plus. Vaak wordt er verdiend per minuut; hoe langer het boek geluisterd wordt, hoe meer ermee verdiend wordt. Het is dus belangrijk dat de kwaliteit van je audioboek zo goed mogelijk is, zodat mensen zo lang mogelijk blijven luisteren.

Voor veel auteurs is het doel van het aanbieden van een audioboek niet om daar veel mee te verdienen, maar vooral om het bereik te vergroten. Met een audioboek bereik je misschien mensen die je met een e-book of een papieren boek niet bereikt zou hebben.

Waar moet je nog meer rekening mee houden?

  • De cover van een audioboek is vierkant, niet rechthoekig, waardoor deze (deels) opnieuw ontworpen zal moeten worden.
  • De kosten voor het maken van een luisterboek verschillen – volgens diverse websites – enorm; van € 400 – € 2000.