Ben jij van plan om een manuscript naar een uitgever te sturen? Met deze tips zorg je voor een goede indruk bij de uitgever!
1. Doe wat de uitgeverij van je vraagt
Wil de uitgeverij een manuscript per post ontvangen? Stuur het dan per post! Wil de uitgeverij manuscripten per e-mail ontvangen? Stuur het dan per e-mail! Op de website van vrijwel elke uitgeverij kun je vinden aan welke voorwaarden het inzenden van een manuscript moet voldoen.
2. Maak een goede eerste indruk met je manuscript
Een eerste indruk maak je maar één keer. Een goede eerste indruk maak je waarschijnlijk niet met de eerste versie van je manuscript. Zoek proeflezers, herschrijf na hun feedback en laat je manuscript controleren door een redacteur en/of tekstcorrector zodat het manuscript inhoudelijk en taalkundig klopt.
3. Zorg dat je manuscript er verzorgd uitziet
Wil een uitgeverij je manuscript per post ontvangen? Print het dan, in een duidelijk lettertype met regelafstand anderhalf (tenzij de uitgever anders verzoekt), op wit papier en stuur het in een stevige envelop. Nummer de pagina’s en begin nieuwe hoofdstukken op nieuwe pagina’s. Ook een verzorgd manuscript is onderdeel van de eerste indruk die een uitgever van je krijgt.
4. Zoek een uitgeverij die past bij je manuscript
Heb je een thriller geschreven? Stuur je manuscript dan niet naar een uitgever die zich richt op kinderboeken. Heb je een kookboek geschreven? De kans is zeer groot dat een literaire uitgever je manuscript afwijst – het manuscript past dan eenmaal niet in hun fonds. Zoek een uitgeverij die het genre van jouw manuscript uitgeeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te kijken welke uitgeverijen boeken uitgeven die lijken op die van jou.
5. Stuur niet alleen het manuscript
Alleen een manuscript, zonder begeleidende brief of e-mail, komt niet erg professioneel over. Bij een sollicitatie stuur je toch ook een motivatiebrief mee met de redenen waarom jij bij dat bedrijf wilt komen werken? Voeg bij je manuscript altijd een begeleidende, motiverende tekst over je boek toe én vermeld waarom je de uitgeverij zo interessant vindt. Hieruit blijkt dat je er echt moeite voor doet en serieus bezig bent om je manuscript uit te laten geven. Maar ook hier geldt; doe wat een uitgever van je vraagt.
6. Voeg een synopsis toe
Naast een begeleidende brief is het ook verstandig om een synopsis toe te voegen. Deze bestaat uit maximaal twee A4’tjes en bevat alle interessante informatie over het manuscript. Naast jouw NAW-gegevens – de uitgever moet je immers gemakkelijk kunnen bereiken – staat daar ook algemene informatie op over het manuscript, zoals het genre en de verhaallijn. Daarnaast bevat de synopsis een samenvatting van het verhaal en beschrijft het de belangrijkste hoofdpersonen. Heb je andere relevante informatie over jezelf? Bijvoorbeeld over je schrijfervaringen en het publiek dat je al hebt. Vermeld dit ook! Dankzij al deze informatie weet de redacteur die het manuscript gaat lezen meteen met wat voor schrijver en manuscript hij te maken heeft.
7. Wacht af
Heb je het manuscript naar een uitgever gestuurd? (Of misschien zelfs naar meerdere uitgevers?) Dan is het tijd om af te wachten! Op de websites van de uitgevers staat vaak hoelang het ongeveer duurt voordat je een reactie krijgt – een wachttijd van meerdere maanden is geen uitzondering. Bel de uitgeverij niet om te vragen of ze je manuscript al gelezen hebben; ze zullen jou iets laten horen als ze dat gedaan hebben. In de tijd dat jij moet wachten, heb je bijvoorbeeld tijd om je naamsbekendheid te vergroten waardoor je interessanter wordt voor een uitgever. Vergroot je netwerk en zoek alvast een publiek dat jouw boek zou willen kopen. Uiteraard kun je tijdens het wachten ook alvast beginnen aan het schrijven van je volgende boek!
Stuur jij binnenkort een manuscript naar een uitgever? Lees dan “7 redenen waarom uitgevers een manuscript afwijzen” zodat jij deze redenen kunt vermijden!