Autoriteit
Als ondernemer kun je je expertise delen via een e-book. Het stelt je in staat om waardevolle informatie en inzichten te verspreiden, wat kan bijdragen aan je positie als autoriteit in jouw vakgebied.
Marketinginstrument
E-books kunnen gebruikt worden als onderdeel van je marketingstrategie. Je kunt e-books gratis aanbieden in ruil voor e-mailadressen en andere contactgegevens, waardoor je je e-maillijst kunt laten groeien en potentiële klanten kunt bereiken.
Extra inkomsten
Bij een betaald e-book heb je meteen extra inkomsten als iemand je e-book aanschaft, bij een gratis e-book heb je ook extra inkomsten als de lezers je daarna voor een betaald product of een betaalde dienst weten te vinden.
Brand building
Het publiceren van een e-book kan bijdragen aan het opbouwen van je merk. Het laat zien dat je waarde hecht aan educatie en informatiedeling, wat kan leiden tot niet alleen een positie als autoriteit in jouw vakgebied, maar ook tot een positieve perceptie van je bedrijf.
Netwerkuitbreiding
Het proces van het schrijven en publiceren van een e-book brengt je in contact met andere professionals en experts, al dan niet in jouw vakgebied. Hierdoor vergroot je je netwerk en daarmee ook je zakelijke kansen.
Content-hergebruik
Als je je e-book eenmaal geschreven hebt, kun je de inhoud van het boek hergebruiken voor andere doeleinden, zoals blogposts, presentaties en socialmediaberichten. Het schrijven van een boek kost tijd, maar het hergebruiken van de inhoud bespaart je daarna tijd. (Maar andersom geldt dat natuurlijk ook! Wil je een e-book schrijven, maar weet je niet goed wat je erin moet zetten? Misschien kun je (een deel van) de informatie uit blogposts erin kwijt!)
Wereldwijd bereik
E-books kunnen eenvoudig wereldwijd worden verspreid, waardoor je de mogelijkheid hebt om een breed publiek te bereiken, zonder het fysieke contact.
Meetbaarheid
Met e-books kun je het gedrag van je lezers bijhouden. Hoe vaak wordt het e-book gedownload? Hoeveel klanten komen bij jou terecht dankzij je e-book? Hoe vaak wordt er vanuit je e-book doorgeklikt naar een bepaalde pagina op je website? Dit zijn allemaal dingen die je kunt meten!
Het uitgeven van een e-book als ondernemer kan een waardevol instrument zijn om je zakelijke doelen te bereiken. Of je nu je merk wilt versterken, inkomsten wilt genereren, expertise wilt delen of klanten aan wilt trekken.