Verkoop je je e-books online via een platform zoals Kobo (Writing Life), KDP Amazon, Draft2Digital of Google Books? Dan ontvang je niet – zoals je wel bij een eigen webshop in kunt stellen – een mailtje bij elk e-book dat je verkocht hebt. Gelukkig maar, want als je e-book een beetje succesvol is en je meerdere e-bookverkopen per dag hebt, dan zou je mailbox volstromen.
Gedurende de maand kun je op deze platforms je e-bookverkopen bijhouden als je ingelogd bent. Deze overzichten kloppen redelijk met de daadwerkelijke verkopen van een kalendermaand, maar het komt regelmatig voor dat er een klein beetje verschil in zit. Hoe werken deze overzichten van de e-bookverkopen? Je leest het hier!
Overzichten per maand
Bij de meeste verkoopkanalen kun je per kalendermaand een overzicht downloaden van de verkochte e-books. Alleen bij Google Books kun je zelf een periode aangeven en kun je afwijken van het standaardoverzicht van een kalendermaand. Van Draft2Digital krijg je de maandoverzichten per online winkel (zoals Apple iBooks, Tolino of Kobo) zelfs per e-mail toegestuurd zodra de verkopen doorgegeven zijn. Maar let op: deze overzichten komen niet altijd exact overeen met het definitieve overzicht dat je aan het eind van de maand ontvangt.
Het verschilt per website enorm wanneer je het overzicht ontvangt of kunt downloaden. Aan het eind van de maand kun je eerst het overzicht van Google downloaden (de royalty’s van Google ontvang je meestal ook het snelste). Het overzicht van de e-bookverkopen via Amazon is te downloaden vanaf de vijftiende van de volgende maand. Drie tot vier weken na het aflopen van een kalendermaand is ook het overzicht op Kobo Writing Life te downloaden. Het definitieve overzicht van Draft2Digital ontvang je echter pas rond de vijftiende, maar dan nog een maand later. Daar moet je gemiddeld dus een week of zeven op wachten.
Verschillen in verkoopoverzichten
Daarnaast zijn er grote verschillen in de verkoopoverzichten. Het meest uitgebreide overzicht is dat van Kobo Writing Life; hierop staat elk verkocht e-book apart vermeld, met de daarbij horende verkoopdatum, het verkoopland en in sommige gevallen zelfs de postcode van de koper. Of je dit uitgebreide overzicht zo fijn vindt, dat verschilt waarschijnlijk per schrijver. Misschien vind je het heel interessant om te onderzoeken op welke dagen je e-books het best verkocht worden. Dat kun je op deze manier gemakkelijk zien. Maar als je tientallen of honderden e-books per maand verkoopt, dan kan het overzicht behoorlijk onoverzichtelijk worden. Waarschijnlijk heb je dan liever, zoals bij alle andere verkoopkanalen, een overzicht per e-book – eventueel nog gesplitst per verkoopland.
Valutagebruik in verkoopoverzichten
In de overzichten van Draft2Digital staat alles in dollars – en door dit platform word je ook altijd in dollars uitbetaald. In de overzichten van Amazon daarentegen staat alles in de valuta van het land waarin het boek gekocht is. (Ik heb geen idee hoeveel een Braziliaanse real waard is. Als je de standaardprijs hebt aangehouden voor je e-book, kun je ervan uitgaan dat je royaltybedrag ongeveer even hoog is als in euro’s.) Je krijgt van Amazon ook per valuta uitbetaald – gelukkig wel in euro’s en gewoon op je bankrekening.
Meerdere auteursnamen
Geef je onder meerdere auteursnamen e-books uit? Bij Draft2Digital ontvang je – als enige verkoopkanaal – een apart overzicht per auteursnaam. Bij de overige platforms worden alle auteursnamen op hetzelfde overzicht gezet. Dat maakt vooral het uitgebreide overzicht van Kobo Writing Life nog onduidelijker.
Omdat alle overzichten zo verschillend zijn is het lastig om bij te houden wat je nu daadwerkelijk (per e-book) verdiend hebt. Uiteraard hangt dit af van het aantal titels dat je aanbiedt. Als jij maar één e-book geschreven hebt dan heb je waarschijnlijk een goed overzicht over de kosten en opbrengsten van het e-book. Op het moment dat je meerdere titels hebt en onder meerdere auteursnamen e-books publiceert, moet je zelf per e-book gaan bijhouden wat je er nu eigenlijk aan verdient… Heeft iemand hier al een goede manier voor bedacht?