Het voordeel van e-books is dat ze niet vallen onder de Wet op de vaste boekenprijs, waardoor je een prijs aan kunt passen wanneer je wilt. (Dit geldt helaas niet voor e-books uitgegeven in België, die zijn de eerste zes maanden na uitgave van een e-book wel gebonden aan regels.) Je prijs verhogen of verlagen, een andere prijs in andere landen; het kan allemaal. Maar wat is slim? Geef je je e-book een hoge of juist een lage prijs?
Te hoog geprijsd
Kies nooit een té hoge prijs; mensen zullen het e-book dan niet kopen – tenzij je de nieuwe J.K. Rowling of Stephen King bent, dan kun je wel een hoge prijs vragen. Maar alsnog; niet té hoog. Een e-book moet natuurlijk wel goedkoper blijven dan de fysieke variant van het boek. Voor een fysiek boek zijn er hogere kosten, zoals drukkosten en opslagkosten, waardoor het logisch is dat dit boek duurder is dan een e-book. Bovendien heeft de lezer dan een fysiek product dat hij in zijn handen kan houden. Dit is een andere ervaring dan het lezen van een e-book, en lezers zijn bereid om voor een fysiek boek meer te betalen.
Veel mensen vinden prijzen van e-books te hoog. Grote uitgeverijen lijken de prijzen voor e-books bewust hoog te houden. Er wordt zelfs gezegd dat dat een belangrijke reden was voor mensen om e-books dan maar illegaal te downloaden. Tegenwoordig zijn er steeds meer goedkopere e-books beschikbaar. Hoewel de btw op digitale publicaties zoals e-books sinds 1 januari 2020 verlaagd is van 21% naar 9% is dat niet de reden dat er steeds meer goedkopere e-books verkrijgbaar zijn. De prijzen van e-books zijn sinds die datum nauwelijks omlaag gegaan voor de consument.
Kies een prijsstrategie
Het kiezen van de prijs voor je e-book hangt af van verschillende factoren. Heb je al een fanclub die het boek sowieso gaat kopen? Wat is de lengte van het boek? Is het een deel van een serie? Wat is het doel van je e-book; wil je bijvoorbeeld veel geld verdienen, of alleen naamsbekendheid krijgen?
Een prijs kiezen als beginnende schrijver
Als beginnende schrijver, zonder grote fanclub, is het een goed idee om te beginnen met een lagere prijs. Sommige beginnende schrijvers kiezen er zelfs voor om hun (eerste) boek gratis verkrijgbaar te stellen. Op deze manier bied je lezers de mogelijkheid om kosteloos kennis te maken. Bevalt het de lezer goed en wil hij nog een boek van je lezen? Dan kan hij dit e-book kopen.
Als je e-book kosteloos beschikbaar is dan is de kans groter dat het regelmatig gedownload wordt; hoe vaker het e-book gedownload wordt, hoe hoger het in de ranglijsten zal komen te staan, waardoor anderen het e-book ook zien. Dit is goed voor je naamsbekendheid en hoe meer mensen je boek zien, hoe meer mensen het e-book downloaden, lezen en hopelijk fan van je worden zodat ze je volgende boek gaan kopen!
De prijs van een serie
Bij een serie heb je andere mogelijkheden dan bij het verkopen van één e-book. Zo kun je het eerste boek gratis of goedkoper maken om lezers enthousiast te maken voor de rest van de serie.
Ook kun je de hele serie in één bundel publiceren, naast de losse e-books, die lezers kunnen aanschaffen voor een lagere prijs dan als ze elk e-book los kopen. Kost een zesdelige serie bijvoorbeeld € 1,99 per e-book? Verkoop dan de hele serie in één e-book voor € 9,99. De lezer betaalt dan € 1,95 minder, en jij hebt de inkomsten voor de hele serie al binnen. Een lezer die alle delen los koopt kan bijvoorbeeld na deel 4 ook nog afhaken waardoor jij alsnog minder inkomsten hebt.
Een hele andere optie is om niet (alleen) het eerste deel goedkoper te maken, maar (ook) bijvoorbeeld het vierde of vijfde deel in een serie – wie weet helpt dat om ook deel twee en drie beter te verkopen.
Kortingen
Omdat je de prijs van je e-book kunt aanpassen, is het mogelijk om kortingen te geven op je boek. Denk aan een korting voor publicatie van het e-book; bestelt iemand het e-book voordat het uitgegeven is? Dan krijgt hij X procent korting. Heb je een zomers verhaal geschreven? Wellicht kun je dit in de zomer goedkoper prijzen dan in de winter als je wilt dat er meer verkocht worden – of juist het tegenovergestelde, omdat je verwacht dat het boek in de zomer vaker verkocht wordt dan in de winter. Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld een winters verhaal of een kerstverhaal. Schrijf je romantische boeken? Denk aan een kortingsactie met Valentijnsdag. Er zijn veel mogelijkheden, maar welke het beste bij je e-book past hangt van je e-book af.
Welke prijs je moet kiezen? Dat hangt af van verschillende factoren. Het is aan jou om een goede balans te kiezen tussen de prijs en het aantal e-books dat verkocht wordt. Bij een lagere prijs worden waarschijnlijk meer e-books verkocht, maar verdien je minder.
Er zijn verschillende prijsstrategieën mogelijk. Kies welke strategie jij wilt gaan gebruiken en blijf die een tijdje gebruiken om te zien wat het doet met je e-bookverkopen. Houd meerdere maanden een strategie aan, voordat je eventueel besluit om een andere strategie te kiezen.