Ga naar de inhoud

Reacties van mijn klanten na een tekstcorrectie

  • door
consistentie - reacties - brand voice

“Tekstcorrectie? Dat is niet belangrijk.” Ik geloof wel dat je dat denkt, net als een aantal van mijn klanten. Gelukkig dachten die er na een tekstcorrectie heel anders over en daarom deel ik graag deze positieve reacties van klanten.

Reacties die mij verbaasden

Sommige dingen zijn zó logisch voor mij, dat ik weleens reacties krijg die mij verbazen. Een van die reacties was:

“Superfijn dat je zo kritisch kijkt!” 

Ik was verbaasd – ik vond niet dat ik kritischer had gekeken dan anders. Ik kijk naar zinsopbouw, grammatica en spelling, maar ook naar consistentie. Dat doe ik bij elke tekst. Maar kennelijk lezen mensen ook over hun eigen fouten heen, omdat ze deze ‘fouten’ niet kennen. Zodra ze erop gewezen worden, merken ze deze fouten eerder zelf op!

“Het gaf mij enorm veel rust.” 

Voordat ik deze reactie ooit had ontvangen, had ik er nooit over nagedacht dat ik een ondernemer rust kan bezorgen. Maar eigenlijk is dat wel zo! Je hoeft je niet langer zorgen te maken om je teksten, omdat je weet dat ze foutloos zijn nadat ze gecorrigeerd zijn!

Wil jij ook met een gerust gevoel de teksten op jouw website kunnen zetten? Wil jij met een gerust gevoel een e-book kunnen aankondigen op social media, zonder dat je bang hoeft te zijn dat er nog fouten in de teksten staan? Dat is precies waarom ik jou wil helpen met het corrigeren van je teksten. Ik zorg ervoor dat jouw teksten foutloos zijn zodat jij je daar niet meer druk om hoeft te maken. Bovendien hoef je er dan niet meer veel tijd in te steken die je liever aan andere dingen besteedt.

Reacties die ik had verwacht

“Ik dacht dat ik het zelf wel kon, maar er werden veel fouten uit mijn teksten gehaald.” 

en

“Ik dacht dat een tekstcorrectie niet nodig was, maar het bleek toch noodzakelijk.”

Dit zijn exact de reacties die ik verwacht als tekstcorrector. Veel van mijn klanten die voor de eerste keer een correctie laten doen, denken – net als veel anderen – dat ze het zelf wel kunnen en dat er geen of weinig fouten in hun teksten staan. Totdat ik het document terugstuur met daarin de verbeteringen en opmerkingen. Vaak zijn ze verbaasd door het aantal fouten dat ik eruit heb gehaald – van de simpelste foutjes tot dingen waar ze zelf helemaal niet over na hebben gedacht.

Wist je dat onderzoek heeft uitgewezen dat fouten in teksten een negatieve indruk geven aan zowel de tekst als de schrijver van de tekst? Daar zit je als ondernemer natuurlijk niet op te wachten!

“Je haalt er puntjes uit die ik -na 5 keer doorlezen-  nog over het hoofd zag. En dat is precies de toegevoegde waarde van een corrector.”

Bovenstaande reactie ontving ik van een tekstschrijver. De meeste tekstschrijvers denken dat ze geen fouten maken – want ze zijn toch goed in teksten schrijven? – en hun klanten verwachten ook dat de teksten foutloos zijn.

Gelukkig zien sommige tekstschrijvers wél in dat een tekstcorrectie noodzakelijk is.

“Ik merk bij spoedklussen of als ik moe ben weleens een slordigheidje in mijn teksten en dat is voor mijn opdrachtgevers een probleem. Wat heerlijk als er iemand meeleest die écht kritisch is. Dat neemt voor mij toch een zorg weg.”

Ook bovenstaande reactie kwam van een tekstschrijver. Het is begrijpelijk dat er soms foutjes gemaakt worden. Ook ik kan, als tekstcorrector, niet acht uur per dag naar een beeldscherm staren en geconcentreerd werken en dat is natuurlijk wel belangrijk! Ik verdeel daarom mijn taken zo dat ik me wél kan blijven concentreren en geen foutje over het hoofd zie. Ik vind het zo fijn dat sommige tekstschrijvers inzien wat de meerwaarde van een tekstcorrector is!

Mooie complimenten die ik heb ontvangen

“Ik heb jouw correctie aan een docent Nederlands voorgelegd. Hij vond het perfect!”

Dit zijn nog eens mooie complimenten om in ontvangst te nemen!  Onlangs heb ik een manuscript nagekeken en al snel nadat ik de correctie terug had gestuurd, kreeg ik een e-mail terug met daarin dit compliment. Zo fijn om dit te horen! Maar eigenlijk ook wel een logische reactie, want als een leraar Nederlands nog fouten ontdekt in het gecorrigeerde manuscript, dan zou dat betekenen dat ik niet alle fouten eruit had gehaald en mijn werk niet goed had gedaan…

“Je hebt mijn manuscript gecorrigeerd. Mede dankzij jou ligt het boek nu in de boekhandel!”

Deze correctieopdracht had ik een maand of twee eerder gedaan. Het is zo leuk om dan te horen dat het manuscript dat ik gecorrigeerd heb vanaf dat moment echt te koop is.

En, ben je inmiddels overtuigd? Of twijfel je nog steeds? Denk jij dat je geen fouten maakt? Wil jij weten of de teksten in bijvoorbeeld je e-book, nieuwsbrief of op je website goed genoeg zijn? Vraag dan nu een gratis scan aan en ik geef je minimaal drie tips zodat jouw teksten nog beter worden.

Ja, ik wil die gratis scan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *