Hoe spelfouten in nieuwsbrieven ervoor zorgen dat (mogelijke) klanten afhaken

  • door
spelfouten in nieuwsbrieven - nieuwsbrief met spelfouten - proefcorrectie - stijlfout

“Maar mijn klanten vinden het niet erg als er spelfouten in mijn teksten staan”, hoor ik regelmatig. Denk daar nog maar eens over na!

Laatst sloot ik een abonnement af bij de sportschool. Voordat ik mijn handtekening zette las ik de algemene voorwaarden door. En daar begon het; een enorme spelfout.

Op zulke momenten begin ik te twijfelen. In de algemene voorwaarden stonden meerdere spelfouten en dat komt niet professioneel over. Betekent dat a) dat de eigenaar van de sportschool de algemene voorwaarden zelf heeft opgesteld en dit niet door een jurist of andere specialist heeft laten doen, of b) heeft de eigenaar de algemene voorwaarden wél door een jurist op laten stellen en heeft hij zelf enkele punten toegevoegd, of c) heeft hij de algemene voorwaarden van een andere sportschool gekopieerd en zelf enkele dingen aangepast?

Belangrijke documenten moeten foutloos zijn

In elk geval; het komt niet betrouwbaar over. Een spelfout in een e-mail die snel geschreven is; kan gebeuren. Maar belangrijke documenten zoals contracten en algemene voorwaarden dienen foutloos te zijn. Niet alleen horen daar bepaalde zaken in beschreven te staan, deze zaken dienen ook foutloos beschreven te zijn. Als er al (spel)fouten in zulke documenten staan, wat ten koste gaat van de professionaliteit, hoe kun je er dan op vertrouwen dat een bedrijf alle overige zaken wél goed geregeld heeft? Als iemand zijn eigen voorwaarden niet eens serieus neemt, neemt hij dan zijn klanten wel serieus?

Spelfouten in nieuwsbrieven

Een tijdje geleden ontving ik op mijn privémail het volgende bericht van een mediabedrijf. De mail was in de spam terechtgekomen en ik had eerlijk gezegd geen idee welk bedrijf het was.

“Geachte heer/mevrouw,

In deze e-mail informeren we u over een paar veranderingen.

Indien u betaalt met acceptgiro, dan dient voortaan betaalt te worden aan (naam nieuwe bedrijf).”

‘Een e-mail over betalingen, waarin een enorme spelfout staat? Dat is vast oplichting!’ Dat was mijn eerste gedachte na het lezen van de e-mail.

Het bleek uiteindelijk een e-mail van een mediabedrijf te zijn dat diverse tijdschriften beheerde en op een van die tijdschriften heb ik ooit een abonnement gehad. Ik had de nieuwsbrief echter in eerste instantie aangezien als een phishing-mail, vanwege de dt-fout die erin stond. En deze e-mail is misschien wel naar (honderd)duizenden klanten gestuurd… Oeps!

Oeps!

Eén spelfout kan er al voor zorgen dat mensen afhaken of het vertrouwen in jou of je bedrijf verliezen. En nee, niet alle klanten zullen afhaken als er een spelfout staat in je algemene voorwaarden – ik weet namelijk dat er mensen zijn die zulke voorwaarden nooit lezen. Toch zijn er altijd (mogelijke) klanten die afhaken en overstappen naar een concurrent, die zijn voorwaarden wél op orde heeft.

Ben jij benieuwd of er bij jou ook spelfouten in nieuwsbrieven staan? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbriefscan!

Ja, ik wil een gratis nieuwsbriefscan!