Een tekst laten corrigeren? Dat is niet nodig! Ik geef je zes redenen waarom je een tekst niet moet laten corrigeren.
Of is het wel nodig?
1. Een tekstcorrectie kost geld
Dat klopt. Een vormgever, websiteontwikkelaar en businesscoach kosten ook geld. Maar net zoals een businesscoach zichzelf – hopelijk – terugverdient, gebeurt dat ook bij een tekstcorrectie. Als je je nieuwste e-book niet laat corrigeren, dan kost je e-book jou namelijk geld! Mogelijke nieuwe (en misschien zelfs bestaande) klanten haken namelijk eerder af als ze spelfouten tegenkomen in je e-book. Ze twijfelen aan je professionaliteit of nemen je niet meer serieus. Als een klant besluit om geen producten bij je af te nemen nadat hij of zij je e-book gezien heeft, dan loop jij daardoor omzet mis. Een foutloos e-book zorgt er niet alleen voor dat de boodschap duidelijk overkomt, maar ook dat de lezers vertrouwen hebben in jouw professionaliteit.
Een investering in het laten corrigeren van een tekst verdient zichzelf snel terug. Een scriptie wordt onvoldoende beoordeeld als er fouten in staan, een sollicitatiebrief wordt niet serieus genomen en als een boek vol met fouten staat, zal niemand het volgende boek van diezelfde schrijver gaan kopen.
2. De vormgeving is belangrijker
Vormgeving van een boek, website, folder, download of elke andere plek waar een tekst staat, is inderdaad belangrijk, dat geef ik toe. De vormgeving van een folder of een website is het eerste wat mensen zien. Het is het visitekaartje van een bedrijf. Maar een prachtige website met goede foto’s en details waarover is nagedacht, dat is niet voldoende als de tekst op de homepage niet goed is.
Een afgedrukt A4’tje met een platte tekst in een standaardopmaak ziet er absoluut niet aantrekkelijk uit. Maar een prachtig opgemaakte lay-out met een tekst vol spelfouten komt ook niet professioneel over. Hoe mooi de tekst ook is vormgegeven; als de tekst vol spelfouten staat dan word je al snel niet meer serieus genomen. Waarom zou je wel investeren in een mooie website, maar bezuinigen op de teksten?
Er staan geen fouten in mijn teksten…
3. … want ik maak geen fouten
Ja, dit hoor ik echt heel vaak als reden waarom er geen tekstcorrector is ingeschakeld voordat een tekst gepubliceerd werd. De meeste mensen lijken zichzelf in te schatten als excellente tekstschrijvers. Je maakt écht weleens een foutje; zelfs als Nederlands je moedertaal is en als je het vak Nederlands op de middelbare school afgesloten hebt met een negen.
Iedereen – ook een tekstcorrector of een tekstschrijver – maakt weleens een foutje. Vooral een typfoutje is nogal snel gemaakt. Je leest eenvoudig over je eigen fouten heen, terwijl bij een ander de foutjes wél opvallen.
Dit krijg ik ook regelmatig als reactie nadat ik een tekstcorrectie heb gedaan. “Ik dacht dat ik het zelf wel kon, maar er werden veel fouten uit mijn teksten gehaald” en “Ik dacht dat een tekstcorrectie niet nodig was, maar het bleek toch noodzakelijk.” Geloof jij ook dat je geen fouten maakt?
4. … want ik gebruik spellingscontrole
Een spellingscontrole haalt écht niet alle foutjes uit je tekst. Ja, als jij twijfelt over een bepaald woord (is het ‘gezamelijk’ of ‘gezamenlijk’?) dan corrigeert je spellingscontrole je wel. Maar ‘word jij’ of ‘wordt jij’? Dat wordt door een spellingscontrole niet altijd verbeterd. Typ je ‘boek’ maar bedoelde je ‘broek’? Grote kans dat de spellingscontrole dat foutje er niet uit haalt.
5. … want ik weet heel goed wanneer ik –d, -t of –dt moet gebruiken
Denk je dat dt-fouten de enige fouten zijn die gemaakt worden? Je bent niet de enige die dat denkt, maar toch is het niet waar.
Veel fouten die ik tegenkom hebben niets te maken met een incorrecte spelling. Ik kom vaak inconsistenties tegen, die ervoor zorgen dat een tekst slordig en onprofessioneel wordt. Hieronder een tekst die ik laatst per e-mail ontving van een andere ondernemer. Wat vind jij van dit voorbeeld?
“Heb jij mijn ebook al gelezen? In dit Ebook geef ik je een aantal tips om (….) Download hier mijn E-book!” En verderop in de e-mail stond: “Wilt u meer weten? Neem contact met me op!”
Niet alleen word ik als lezer afwisselend wel of niet getutoyeerd, ook kreeg deze onderneemster het voor elkaar om in drie achtereenvolgende zinnen drie keer het woord ‘e-book’ op een andere manier te spellen. Als je echt niet weet hoe je een woord schrijft én geen mogelijkheid hebt om het op te zoeken, gebruik het woord dan in elk geval consequent. Drie keer een woord op een verschillende manier schrijven komt – zeker in achtereenvolgende zinnen – niet betrouwbaar over. Heb je dan wel echt aandacht besteed aan de tekst? Biedt (in bovenstaand voorbeeld) het e-book wel echt waarde als je niet eens aandacht hebt besteed aan de promotie van het e-book?
6. Mijn klanten vinden foutjes in mijn teksten niet erg
Weet je dat zeker? Je bent – uiteraard – ontzettend goed in je vak. Daarnaast bied je veel kennis en voldoende waarde. Je gelooft niet dat fouten in je teksten daar wat mee te maken hebben. Toch wel! Fouten in je teksten zijn echt niet professioneel.
Je huidige klanten vinden het misschien minder erg, maar wist je dat bijna driekwart van de hoogopgeleide Nederlanders twijfelt om een zakelijke relatie aan te gaan met iemand die spelfouten maakt? Dat betekent dat een kwart het niet erg vindt – grote kans dat dat degenen zijn die al klant bij jou zijn. Maar hoe zou het voor jou zijn om de overige mensen, die afhaken bij spelfouten, ook als klant te hebben? Hoe zou jij het vinden als je omzet verviervoudigd wordt?
Wat is voor jou de reden om je tekst niet te laten corrigeren?