“Ik schrijf mijn teksten zelf en als er een foutje in staat, dan vind ik dat niet zo erg.” Dit is een van de redenen die ik vaker hoor als ik ondernemers vraag waarom ze hun teksten niet hebben laten nakijken. Misschien vind jij het niet zo erg als er fouten in je tekst staan, je (potentiële) klanten vinden dat wél erg!
De boodschap komt niet duidelijk over als lezers worden afgeleid door spelfouten in de tekst
Stel je voor dat je een redelijk interessante tekst leest en een woord ziet dat fout geschreven is of dat er een zin in staat die niet lekker leest. Je stoort je eraan. Kun je je dan nog herinneren wat er eerder in de tekst stond? Vanwege de onderbreking door de fout die je zag, ben je niet meer verdiept in de tekst en weet je misschien niet eens meer wat er in de tekst stond; je weet alleen nog dat je een fout tegen bent gekomen. Als een lezer wordt afgeleid door spelfouten in de tekst, komt de boodschap niet duidelijk over.
Lezers haken af als er spelfouten in een tekst staan
Als een lezer wordt afgeleid door spelfouten komt niet alleen de boodschap niet meer over, ook zal dit ervoor zorgen dat een lezer eerder afhaakt. Niemand leest graag een tekst met kromme zinnen of spelfouten. Als een lezer afhaakt betekent dat voor jou een mogelijke klant die afhaakt. Spelfouten in teksten zorgen ervoor dat minder potentiële klanten besluiten om voor jou te kiezen.
De eerste indruk is belangrijk, maar foutloze teksten ook
Ik geef toe dat het uiterlijk van je e-book belangrijk is. Het is de eerste indruk van je e-book en misschien ook wel een van de eerste indrukken die een potentiële klant krijgt van jou en je bedrijf. Een e-book dat er aantrekkelijk uitziet nodigt uit om gelezen te worden, dus het is zeker belangrijk om tijd en/of geld aan de opmaak van het e-book te besteden. Maar wat heb je aan een prachtig opgemaakt e-book als het vol staat met fouten? Lezers van je e-book hebben minder vertrouwen in je en gaan twijfelen aan je professionaliteit. Hierdoor verlies jij ze als mogelijke nieuwe klanten.
Wist je dat bijna driekwart van de hoogopgeleide Nederlanders twijfelt om een zakelijke relatie aan te gaan met iemand die spelfouten maakt? Dat betekent dat een kwart het niet erg vindt – grote kans dat dat degenen zijn die al klant bij jou zijn. Maar hoe zou het voor jou zijn om de overige mensen, die afhaken bij spelfouten, ook als klant te hebben? Als jij je aantal klanten vermenigvuldigt met vier, hoeveel klanten zou je dan hebben?
Investeren in een tekstcorrector is niet duur, want de investering verdient zichzelf terug
Ja, een tekstcorrector kost geld. Maar als je geen tekstcorrector inhuurt, dan kost je nieuwste e-book jou geld. Mogelijke nieuwe klanten haken namelijk af als ze fouten tegenkomen in je e-book. Ze twijfelen aan je professionaliteit of nemen je niet meer serieus. Als ze geen producten of diensten bij je gaan afnemen, dan ben jij degene die geld misloopt! Een foutloos e-book zorgt er niet alleen voor dat de boodschap duidelijk overkomt, maar ook dat de lezers vertrouwen hebben in jou. Het is dus belangrijk om te investeren in een tekstcorrector. Deze investering verdient zichzelf terug als jij door je e-book meer klanten binnenhaalt!
En, ben je inmiddels overtuigd? Of twijfel je nog steeds? Denk jij dat je geen fouten maakt? Wil jij weten of de teksten in bijvoorbeeld je e-book, nieuwsbrief of op je website goed genoeg zijn? Vraag dan nu een gratis scan aan en ik geef je minimaal drie tips zodat jouw teksten nog beter worden.