De manier waarop je communiceert is cruciaal voor succes. Of het nu gaat om zakelijke documenten, academische onderzoeken, blogposts, of zelfs socialmediaberichten. De kwaliteit van je tekst maakt het verschil tussen een professionele uitstraling en slordigheid. Je teksten laten corrigeren kost geld, maar ik geef je vijf redenen waarom teksten laten corrigeren een goede investering is.
Professionele uitstraling
Een foutloze tekst is essentieel voor een professionele uitstraling. Spelfouten, grammaticafouten of andere taalkundige blunders leiden af van de boodschap en ondermijnen je geloofwaardigheid.
Duidelijke communicatie
Een correcte tekst brengt een boodschap duidelijker over. Als een tekst foutloos is zal deze krachtiger overkomen en/of is de tekst voor lezers gemakkelijker te begrijpen.
Zoekresultaten
Voor bloggers, contentmakers en eigenlijk alle bedrijven die online actief zijn, is een sterke online aanwezigheid van groot belang. Zoekmachines waarderen hoogwaardige content met goede spelling en grammatica. Foutloze teksten kunnen op deze manier bijdragen aan betere zoekresultaten en daardoor een groter online bereik.
Academisch succes
Studenten of andere academici profiteren van het laten corrigeren van hun teksten. Het verhoogt namelijk de kwaliteit van hun werk, wat kan resulteren in hogere cijfers en misschien zelfs meer erkenning voor een onderzoek. (En heel eerlijk, bij sommige studies krijg je bij een X aantal (spel)fouten in een tekst al meteen een onvoldoende – hoe goed de inhoud van de tekst verder ook is.)
De eerste indruk telt
Of je nu solliciteert voor een baan, een presentatie geeft of een zakelijk voorstel indient; de eerste indruk telt. En zeg eens eerlijk; een eerste indruk is toch veel sterker als je tekst foutloos is?