Wat mensen denken over (het werk van) tekstcorrectors en waarom ze teksten met fouten publiceren

  • door
6 tips om spelfouten in teksten te voorkomen - teksten corrigeren - fouten in teksten - teksten met fouten

Hoe denken veel mensen over het werk van tekstcorrectors? En waarom publiceren ze teksten met fouten? Je leest het hier!

Wat mensen denken over (het werk van) tekstcorrectors en waarom ze teksten met fouten publiceren

“Tekstcorrectie? Dat is niet nodig, want ik maak geen fouten in mijn teksten.”

De meeste mensen lijken zichzelf in te schatten als excellente tekstschrijvers. Helaas moet ik deze mensen vaak uit hun droom helpen; iedereen maakt écht weleens een foutje. Zelfs als Nederlands je moedertaal is en je het vak Nederlands hebt afgesloten met een negen. En zelfs als je een succesvolle tekstschrijver of tekstcorrector bent maak je weleens een (typ)foutje.

“Tekstcorrectie? Niet nodig, ik gebruik spellingscontrole.”

“Maar er is toch spellingscontrole?” krijg ik vaak te horen als ik vertel wat ik doe. Ja, er is spellingscontrole en nee, die haalt echt niet alle fouten uit je tekst – ook al denken de meeste mensen dat wel. 💻

Als jij twijfelt over een bepaald woord (is het ‘gezamelijk’ of ‘gezamenlijk’?) dan corrigeert je spellingscontrole je wel. Maar ‘word jij’ of ‘wordt jij’? Dat wordt door een spellingscontrole niet altijd verbeterd. Typ je ‘boek’ maar bedoelde je ‘broek’? Grote kans dat de spellingscontrole dat foutje er niet uit haalt. ❌

Een spellingscontrole is een prima hulpmiddel om te gebruiken voor bijvoorbeeld tikfouten in lange woorden. Als je in een woord tijdens het sneltypen twee letters hebt omgedraaid, dan is de kans groot dat de spellingscontrole aangeeft dat het woord niet klopt. De spellingscontrole zal echter niet aangeven of je interpunctie klopt, of de zinsbouw correct is en of bepaalde uitdrukkingen kloppen.

“Maar de enige fouten zijn toch dt-fouten?” 🤔

Dit was de reactie van iemand aan wie ik vertelde dat ik teksten corrigeer. Hij dacht dat ik alleen maar dt-fouten na hoefde te kijken, want hij kon zich niet voorstellen dat er ook andere fouten gemaakt werden… Al gaf hij later inderdaad wel toe dat hij bij het teruglezen van een e-mail had gemerkt dat hij enkele woorden was vergeten. Ook hij leest dus over zijn eigen fouten heen, en dt-fouten zijn echt niet de enige fouten die gemaakt worden!

“Dus jij bent een taalnazi?” 👨‍🎓

Taalnazi, taalpurist… Ik heb al veel voorbij horen komen. Soms wordt aan me gevraagd of ik privé ook zo’n taalnazi ben. Ik vind zelf van niet, maar daar is misschien niet iedereen het mee eens. In een gesprek met iemand zal ik deze persoon echt niet verbeteren als hij ‘hun’ als onderwerp gebruikt of ‘als’ gebruikt in plaats van ‘dan’.

“Ik laat mijn teksten niet nakijken, want ik vind het belangrijker dat het er mooi uitziet.”

🧾 Vormgeving van een boek, website, folder, download of elke andere plek waar een tekst staat is inderdaad belangrijk, dat geef ik toe. De vormgeving van een folder of een website is het eerste wat mensen zien. Het is het visitekaartje van een bedrijf. Maar een prachtige website met goede foto’s en details waarover is nagedacht, dat is niet voldoende als de tekst op de homepage niet goed is.

Een afgedrukt A4’tje met een platte tekst in een standaardopmaak ziet er absoluut niet aantrekkelijk uit. Maar een prachtig opgemaakte lay-out met een tekst vol spelfouten komt ook niet professioneel over. Hoe mooi de tekst ook is vormgegeven; als de tekst vol spelfouten staat dan word je al snel niet meer serieus genomen.

“Ik heb Nederlands gehad op school, dus ik kan zelf mijn teksten schrijven.”✍

Dat zou je zeker kunnen proberen, maar denk je dan echt dat je teksten foutloos zijn? Vergelijk het eens met andere vaardigheden;
– als je noten kunt lezen ben je nog geen componist 🎵
– als je je theorie-examen hebt gehaald mag je nog niet in de praktijk autorijden 🚗
– als je een liedje uit je hoofd kent maakt dat je nog geen goede zanger 🎤
– als je een schaar hebt betekent dat nog niet dat je fatsoenlijk je eigen haren kunt knippen. ✂

“Maar er is toch autocorrect?”

Dit is wat ik vaak te horen krijg als ik vertel dat ik tekstcorrector ben.
Ook ik ben blij met de autocorrectfunctie op mijn telefoon. Als ik even snel een berichtje typ zit er vaak een letter tussen die niet klopt. Zo fijn dat het juiste woord dan automatisch in beeld verschijnt! 📱

Veel mensen denken echter dat de autocorrect van hun schrijfprogramma ervoor zorgt dat ze een foutloze tekst typen. Was het maar zo makkelijk! In sommige gevallen werkt het goed; typ maar eens ‘gezelig’ in; grote kans dat je autocorrect dat aanpast naar ‘gezellig’, perfect! Maar op het moment dat jij ‘ik wordt’ typt, maakt je autocorrect daar niet altijd ‘ik word’ van, terwijl dat toch echt de juiste spelling is.

“Ik laat mijn teksten niet nakijken, want klanten vinden foutjes in mijn teksten niet erg.”

Weet je dat zeker? Je bent – uiteraard – ontzettend goed in je vak. Daarnaast bied je veel kennis en voldoende waarde. Je gelooft niet dat fouten in je teksten daar wat mee te maken hebben. ✍

Toch wel! Teksten met fouten zijn echt niet professioneel. Wist je dat bijna driekwart van de hoogopgeleide Nederlanders twijfelt om een zakelijke relatie aan te gaan met iemand die spelfouten maakt? Met foutloze teksten laat je zien dat je staat voor kwaliteit en professionaliteit. 👩‍🎓

“Dus jij maakt nooit een foutje?”

Dit is iets wat ik vaak te horen krijg. Maar zoals ik eerder heb aangegeven leest iedereen – ook een tekstcorrector – weleens over zijn eigen foutjes heen. Al moet ik zeggen dat ik bij het nalezen vaak wel mijn eigen fouten zie, omdat ik zie dat er iets niet klopt…

Ook in bijvoorbeeld berichten op WhatsApp typ ik weleens een foutje, typfouten zijn nu eenmaal snel gemaakt! 📱

Als er eens een foutje in een door mij geschreven tekst staat dan krijg ik het ook vaak te horen. Gelukkig weet ik: bij een loodgieter lekt de kraan ook weleens. En zeg eens eerlijk:

– Heeft een opruimcoach altijd een opgeruimd huis? 🗑
– Staat een SEO-specialist zelf altijd op nummer 1 in Google? 💻
– Heeft een socialmedia-expert altijd de eigen social media op orde?