Ga naar de inhoud

Verwachte trends voor schrijvers in 2022

  • door
trends voor schrijvers

Het lijkt wel of we in Nederland altijd achterlopen op de Verenigde Staten als het gaat om e-books en alles wat daarmee te maken heeft. Daar waren e-books eerder populair, e-readers eerder populair, kwamen steeds meer schrijvers die zelf hun boeken uitgaven en al die trends kwamen uiteindelijk ook in Nederland terecht. Maar wat zijn de trends voor schrijvers in 2022? Wat verwachten de lezers in 2022, gebaseerd op de trends in de Verenigde Staten? Verschillende onderzoeken zijn gedaan over de hele wereld. Meer weten over de onderzoeken en wat mijn verwachtingen zijn? Je leest het hier!

Boeken: fysieke boeken, ebooks of audioboeken?

Fysieke boeken worden nog steeds meer verkocht dan e-books; wereldwijd wordt er voor elke vier fysieke boeken slechts één e-book verkocht. Een groot deel van fysieke boeken wordt ingekocht door bibliotheken.
Ik vraag me echter af in hoeverre fysieke boeken meer gelezen worden dan e-books. Als ik naar mezelf kijk dan kocht ik vorig jaar één fysiek boek (dat ik overigens nog steeds niet gelezen heb…) en kocht ik geen enkel e-book, maar las ik wel meer dan zeventig e-books via Kobo Plus. Oftewel; ik gaf ongeveer € 20,- uit aan één fysiek boek, en 12 x € 9,99 aan e-books, want dat is het abonnementstarief van Kobo Plus.

Daarnaast geeft het onderzoek ook aan dat bij het aantal verkochte e-books de e-books die rechtstreeks via een auteur zijn gekocht niet zijn meegeteld.

Wat voor e-books geldt, geldt overigens ook voor audioboeken. Luister je weleens audioboeken? Ikzelf niet, maar ik ken mensen die dat wel doen. Ik heb echter begrepen dat niemand van hen ooit daadwerkelijk een audioboek heeft gekocht, maar dat ze de audioboeken altijd luisteren via streamingdiensten.

Welk genre is het populairst?

Het genre waarin de meeste boeken gelezen worden is ongetwijfeld het genre romantiek/erotiek. Hier kunnen veel verhalen onder vallen, denk aan feelgood, chicklit, new adult… Lezers lezen liever fictie dan non-fictie.

Lezen mensen liever een serie of een los boek?

Voor schrijvers kan het (financieel gezien) interessant zijn om een serie uit te geven. Met de boekmarketingstrategie waarbij het eerste deel van de serie gratis of heel goedkoop is kun je lezers met het eerste deel enthousiast maken zodat ze de rest van de serie gaan kopen. Uit onderzoek bleek dat 60% van de lezers geen voorkeur had voor een serie of losse boeken.

Waar ik zelf niet enthousiast over ben – en volgens onderzoek ben ik zeker niet de enige – is een cliffhanger aan het einde van een boek. Bij een serie moet je dan het volgende deel kopen om te weten hoe het verder gaat. Bij de boeken in zo’n serie heb ik zelf altijd het idee dat de boeken beter als één langer boek uitgegeven zou moeten zijn en dat het verhaal alleen maar is gesplitst zodat de schrijver meer geld kan verdienen. Of dit echt zo is, dat weet ik niet, maar zelf lees ik bij voorkeur boeken die los van elkaar te lezen zijn. Een serie met in elk boek een nieuwe hoofdpersoon met (bijvoorbeeld) een nieuw liefdesverhaal, waarin wel herkenbare plaatsen en personen uit eerdere boeken terugkomen.

Wat ik ook niet fijn vind; als het volgende deel van een serie nog niet beschikbaar is. Het liefst lees ik series in één keer – maar dat is een ander verhaal en hoort niet in deze blog thuis.

Flaptekst

De flaptekst is – na de titel – vaak de eerste tekst die over een boek gelezen wordt. Als schrijver moet je ervoor zorgen dat de flaptekst de inhoud van het boek beschrijft. Lezers zijn teleurgesteld als de verwachtingen die de flaptekst schept niet uitkomen in het boek. Zorg er dus voor dat de flaptekst niet alleen aantrekkelijk is, maar dat er ook aan de verwachtingen van de flaptekst voldaan wordt in het boek.

De invloed van corona en de lockdowns

Hoewel in sommige delen van de wereld veel minder boeken gelezen werden tijdens de coronacrisis en de leesvaardigheid van kinderen is afgenomen omdat scholen gesloten waren, hebben in andere delen van de wereld veel mensen hun liefde voor lezen weer teruggevonden.

Zo heeft onderzoek in het Verenigd Koninkrijk uitgewezen dat één op de drie volwassenen meer is gaan lezen tijdens lockdowns. Ook in de Verenigde Staten werd meer gelezen in 2021 (25%) dan in 2020. Daarnaast heeft Noord-Amerika bijna de helft van het marktaandeel van de wereldwijde audioboekenmarkt. Omdat slechts vijf procent een voorkeur heeft voor audioboeken is hier nog heel wat winst te behalen. Maar geldt dat ook voor Nederland?

Engelstalige boeken hebben een veel groter bereik; er zijn veel meer mensen op de wereld die Engels spreken dan die Nederlands spreken. Is het rendabel voor schrijvers om een audioboek op de markt te brengen? Als je kijkt naar de situatie in Noord-Amerika kun je verwachten dat de Nederlandse audioboekenmarkt nog flink wat aandeel kan krijgen, maar is het voor auteurs haalbaar om van hun boek een audioboek te maken? De meningen hierover zijn verdeeld.

Overige informatie

Jongeren geven de voorkeur aan social media om nieuwe boeken te vinden, terwijl vijfenzestigplussers kijken naar wat de bestsellers zijn.

Trends voor schrijvers in 2022 – conclusie

Vrijwel alle schrijvers willen meer geld verdienen en meer lezers bereiken (Oké, sommige schrijvers uitgezonderd. Ik kreeg laatst een aanvraag voor de correctie van een familieboek en dat zou alleen binnen de familie uitgegeven worden.)

Hoe kun je als schrijver inspelen op de verwachte trends voor schrijvers van 2022? Wie is je doelgroep? Zijn dat de jongeren? Zorg dan dat je actief bent op social media, aangezien die daar hun nieuwe boeken vinden. Of je een serie of losse boeken uitbrengt, dat maakt niet uit. Zorg er bij een serie wel voor dat er geen cliffhanger aan het einde van een boek zit. Schrijf daarnaast een goede flaptekst – dat is deels waar je boek op uitgekozen wordt.

In elk geval; er wordt nog steeds veel gelezen en ook vorig jaar is er weer meer geld uitgegeven aan boeken. Als schrijver is er dus echt nog wel wat te verdienen. Kies jij voor een fysiek boek, een e-book en/of een audioboek?

Bron: Alliance of Independent Authors