Ga naar de inhoud

U of jij: welke aanspreekvorm gebruik je?

  • door
wat voor teksten corrigeer ik - u of jij

U of jij: hoe spreek jij je klanten aan? De directeur van de multinational met wie je zakendoet spreek je aan met u. Tegen de studente die op zaterdagavond op je kinderen komt passen zeg je jij. Maar waar ligt de grens? Er is geen vastgestelde grens, waardoor het kiezen tussen u of jij lastig kan zijn.

Het gebruik van u en jij

De afgelopen decennia zijn er grote veranderingen geweest in het gebruik van het woord u. Waar kinderen tientallen jaren geleden zelfs hun ouders nog met u aanspraken, worden grootouders tegenwoordig vaak al getutoyeerd door hun kleinkinderen.

Jij en je zijn informeel en drukken gelijkwaardigheid, vriendschappelijkheid en vertrouwen uit.

Wanneer gebruik jij u als aanspreekvorm? Doe je dat bij de burgemeester, de docent en de buurvrouw op leeftijd? Hangt het af van de status van de persoon, of hangt het af van de leeftijd? Of misschien beiden?

‘Zeg maar jij, anders voel ik me zo oud’ – maar gaat het wel om leeftijd? U zeggen gaat misschien eerder om het tonen van respect en de status van de persoon tegen wie je praat. Respect naar de arts, de minister-president of een andere persoon met een hoge status. De aanspreekvorm die je kiest hangt vaak van verschillende factoren af.

Vroeger werd de aanspreekvorm u gebruikt uit beleefdheid, maar tegenwoordig lijkt deze vorm vooral een afstand uit te drukken. U wordt ook nog gebruikt om status en respect uit te drukken, maar zou je zelf nog met u aangesproken willen worden?

Welke aanspreekvorm gebruik jij?

Dus; hoe spreek jij je klanten aan? Hoe denk je dat je klanten aangesproken willen worden? Er zijn geen regels wat betreft de aanspreekvorm, dus de keuze moet je zelf maken.

Als je klanten tachtigplussers zijn en je zelf nog niet eens halverwege die leeftijd bent, is het waarschijnlijk beter om je klanten altijd te vousvoyeren. Als je klanten studenten zijn, is de aanspreekvorm je prima – waarschijnlijk schrik je ze af als je u gebruikt.

Welke aanspreekvorm vind jij prettig om te gebruiken naar je klanten? Als je er niet bij na zou denken, op welke manier zou jij een mogelijke klant dan aanspreken? U kan een afstand creëren die soms ongemakkelijk kan zijn, maar jij kan wel erg vriendschappelijk klinken wat ook niet in elke situatie ideaal is. De aanspreekvorm die je kiest moet zowel bij jou(w bedrijf) passen, als bij je klant.

En op welke manier spreek jij je klanten verder aan? Als jij een e-mail begint met ‘geachte heer…’ past verderop in de mail u beter bij de aanhef dan je. En op welke manier spreek je je klant aan tijdens een telefonisch gesprek?

U of jij? Maak een keuze!

Of je nu kiest voor u of voor jij; wees in elk geval consequent. Kies voor een aanspreekvorm en gebruik die altijd. Laat je een brochure drukken of schrijf je een nieuwe tekst voor op je website? Gebruik u en jij dan vooral niet door elkaar.

Schrijf jij zelf je teksten, maar twijfel je soms aan de spelling van een woord? Ben jij ervan overtuigd dat je foutloos schrijft, maar kom je soms toch nog een foutje tegen? Wil je weten hoe goed jouw teksten zijn? Vraag dan nu een gratis scan aan voor jouw e-book, nieuwsbrief, website of manuscript en ik geef je minimaal drie tips zodat jouw tekst nog beter wordt.

Ja, ik wil die gratis scan!