Ga naar de inhoud

Het uitgeven van je e-book bij Google Books

  • door
zelf uitgeven via Draft2Digital, uitgeven via Amazon, e-book bij google books

Hoe koop je een e-book bij Google Books?

Via de Google Play Boeken-app op een Android-telefoon of -tablet kun je een e-book kopen. Via diezelfde app kun je ook de e-books lezen. Een e-book in de boekenwinkel van Google kun je ook gewoon via de browser kopen. Als je bent ingelogd met een Google-account vind je daar bijvoorbeeld je gekochte boeken en je recent bekeken boeken.  

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat er niet veel gebruik wordt gemaakt van Google Books – maar wellicht komt dat omdat ik al jaren geen Android-telefoon of -tablet meer in mijn bezit heb. Ook de e-books die ik via Google Books zoek, hebben vaak weinig reviews – in tegenstelling tot de boeken bij bijvoorbeeld Bol.com of Kobo. Het lijkt erop dat er weinig boeken verkocht worden via Google Books, maar omdat Google een grote speler is en er een eigen platform is voor (kleine) uitgeverijen, is het wel interessant om de mogelijkheid te overwegen.

Google Books is (voor schrijvers) een platform voor auteurs die zelf hun e-book uit willen geven, ze zijn de verbindende factor tussen schrijver en koper. Zij nemen geen verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het e-book en helpen je niet met bijvoorbeeld opmaak, redactie en promotie. Je mag gebruikmaken van hun verkoopplatform in ruil voor ongeveer 30% van je opbrengst.

Het publiceren van je e-book bij Google Books

Om een e-book te publiceren bij Google Books is alleen een Google-account niet voldoende. Je moet je als uitgever of zelfgepubliceerde auteur aanmelden om een uitgeversaccount in te stellen. (In 2018 was er zelfs een wachtlijst/wachttijd voordat je uitgeversaccount goedgekeurd werd en je e-books kon gaan publiceren. Of dat nog steeds zo is dat weet ik niet.)

Als je je e-book publiceert bij Google Books komt het alleen in die winkel terecht en niet ergens anders. Bij het publiceren van je e-book moet je aangeven welk deel van je boek er gratis gelezen kan worden. Het percentage daarvan is minimaal twintig procent. Dit betekent dat iedereen die je boek vindt in de online boekwinkel van Google altijd twintig procent van het boek gratis kan lezen.

Categorieën kiezen

Je kunt tot wel vijf categorieën aangeven bij het publiceren van je e-book bij Google Books, maar op de verkooppagina van je e-book staan deze categorieën niet vermeld. Voor de categorieën maken ze gebruik van BISAC, Book Industry Standards and Communications. Dit is de lijst met standaardonderwerpen voor boeken die gebruikt wordt in de Verenigde Staten en het Engelstalige deel van Canada. Je kunt ook kiezen voor de standaardcategorieën van andere landen, zoals die van Japan, Frankrijk of Korea, maar de in Nederland gebruikte NUR-codes (Nederlandstalige Uniforme Rubrieksindeling) staat er niet tussen. Ook bijvoorbeeld Bol.com maakt gebruik van BISAC in plaats van NUR.

Grote verschillen met andere platforms

Het is opmerkelijk dat een e-book uitgeven via Google Books heel anders is dan via vrijwel elk ander platform. Zo kun je bij Google geen Wordbestand uploaden met daarin het manuscript van je e-book, maar vragen ze om bijvoorbeeld een pdf of epub-bestand. Daarnaast is de prijs die jij aangeeft voor je e-book een prijs exclusief btw – tenzij je specifiek aangeeft dat het inclusief btw is – terwijl bij bijna elk ander platform de prijs die je aangeeft inclusief btw is.

Royalty’s

Google geeft zelf aan dat zij royaltypercentage van 70 procent hanteren. Uit voorbeelden van schrijvers blijken zij inderdaad € 0,65 te krijgen voor een boek dat (incl. btw) € 0,99 kost. Dat is een royaltypercentage van iets meer dan 70 procent. Bovendien krijgen de auteurs € 3,21 voor een boek dat incl. btw € 4,99 kost – dat is inderdaad 70 procent.

Verkoopoverzichten

In tegenstelling tot andere platformen heeft Google geen overzichtelijk dashboard met de verkopen per maand. Waar Amazon werkt met een staafgrafiek en waar je bij Kobo en D2D de verkochte aantallen en verwachte opbrengst van de huidige kalendermaand kunt zien, zie je bij Google Books niets.

De verkoopoverzichten van Google Books zijn te downloaden voor elke willekeurige periode; per dag, per week, per maand, per jaar, of nog anders; het kan allemaal. Omdat je zelf de begin- en einddatum van een verkoopoverzicht in kunt voeren, kun je elk mogelijk verkoopoverzicht krijgen. De maandoverzichten zijn daarnaast standaard te downloaden.

Google Books stuurt echter geen verkoopoverzichten per maand naar je e-mailadres zoals bijvoorbeeld Draft2Digital wel doet. Wel kun je eenvoudig de overzichten per maand downloaden, zodat je ook weet wat je voor die maand krijgt uitbetaald.

Op het verkoopoverzicht kun je zien hoeveel er per e-book per land verkocht is. Ook zie je daarvan het totaalbedrag dat je gaat ontvangen.

Uitbetalingen

Wel stuurt Google na een uitbetaling een mailtje dat ze een uitbetaling hebben gedaan, zodat je weet dat je een bedrag van Google op je rekening kunt verwachten. Bovendien betaalt Google in vergelijking met andere platformen zeer snel uit. Een schrijver meldde dat het bedrag dat zij in oktober verdiend had, al op 17 november op haar rekening stond. Dat betekent dat ongeveer tweeënhalve week nadat de maand is afgelopen de bedragen al worden uitbetaald. Bij Amazon is dat ongeveer zestig dagen (acht tot negen weken). Bij D2D duurt dit gemiddeld een week of zes/zeven en bij Kobo staat het geld na ongeveer zeven weken op je rekening.

Wil je je e-book niet alleen via Google publiceren, maar ook op andere websites? Lees de volgende blogs: