Ga naar de inhoud

Waarom heb je als schrijver een mailinglist nodig?

  • door
schrijver mailinglist - auteur op instagram

Heb jij een hekel aan nutteloze nieuwsbrieven? Ik ook. Maar dat betekent niet dat alle nieuwsbrieven nutteloos zijn. Je hoeft écht niet wekelijks een nieuwsbrief naar je mailinglist te sturen om je fans te vertellen dat je weer enkele hoofdstukken aan je nieuwe boek hebt geschreven. Wel kun je ze maandelijks of tweemaandelijks op de hoogte houden van de vorderingen van je nieuwe boek, je geeft ze een klein inkijkje in je privéleven of je vraagt hun mening over iets wat in een toekomstig boek speelt. Jij stuurt de nieuwsbrieven, dus jij bent degene die beslist wat erin komt te staan. Wil je alleen een nieuwsbrief sturen als je nieuwste boek (bijna) uit is? Dat kan natuurlijk ook. Maar daarvoor heb je als schrijver een mailinglist nodig!

Waarom is voor een schrijver een mailinglist noodzakelijk?

Veel schrijvers zijn tegenwoordig actief op social media. Naast hun website hebben ze een Facebook-, Instagram– en/of Twitterprofiel waar ze updates delen over hun boeken en soms over hun privéleven. Het nadeel van social media is dat niet iedereen je berichten te zien krijgt, en dat heb je zelf niet in de hand. Je kunt een bericht op Instagram plaatsen, maar niet al je volgers zullen dat bericht tegenkomen in hun tijdlijn. Zonde! Bij een nieuwsbrief heb jij daar wel invloed op. Een nieuwsbrief komt namelijk binnen bij het e-mailadres van de ontvanger die zich heeft ingeschreven op jouw mailinglist. Of de ontvanger de nieuwsbrief opent is natuurlijk de vraag (zorg voor een aantrekkelijke titel!), maar je weet wel dat de nieuwsbrief is aangekomen.

Een ander nadeel van social media is dat het mogelijk is dat ofwel het platform verdwijnt (kun je je Hyves nog herinneren?) of dat je account wordt verwijderd van het platform; dan ben je niet alleen al je eerder geplaatste berichten kwijt, maar ook je volgers. Hoe kun je ze dan nog laten weten dat er binnenkort een nieuw boek verschijnt? Dat kan dan alleen als je hun e-mailadressen hebt verzameld!

Waarom zou je een nieuwsbrief sturen?

Elke e-mail die je stuurt is een kans om een relatie op te bouwen met je lezers (oftewel; je fans). Hoe sterker deze relatie is en hoe leuker ze je vinden, hoe groter de kans is dat ze je boek kopen. Deel informatie over jezelf of over je boeken met deze fans, dat vinden ze leuk om te horen. Je echte fans zullen meteen je nieuwste boek aanschaffen als je ze laat weten dat je het is uitgekomen.

Onderdeel van je marketingstrategie

Voordat je begint met het sturen van een nieuwsbrief moet je eigenlijk al een groep e-mailadressen verzameld hebben op een mailinglist. Omdat het tijd kost om die op te bouwen, is het belangrijk dat je daar al vroeg mee begint.

Het sturen van een nieuwsbrief is – hoogstwaarschijnlijk – een onderdeel van je marketingstrategie, zeker als je zelf je eigen boeken uitgeeft. Het is een ideale manier om contact te houden met je klanten.

Als schrijver heb je (hopelijk) een marketingplan voor je nieuwe boek. Een boekpresentatie, een boekenbeurs, adverteren op social media… Je weet allang op welke manier je je boek wilt gaan promoten. Maar wat is er nu makkelijker dan een e-mail sturen naar je trouwste fans om te laten weten dat je nieuwste boek verschijnt? Zeker met een extraatje (denk aan een cadeautje bij de bestelling, of een gesigneerd exemplaar) is de kans groot dat je trouwste fans je boek meteen gaan kopen. Het opzetten van een mailinglist kost tijd, maar dat is het waard als je bij de publicatie van je nieuwe boek meteen al je fans dat kunt laten weten en het boek massaal gekocht wordt.

Wil je meer weten over nieuwsbrieven?