In het digitale tijdperk waarin we leven zijn er tegenwoordig (te) veel mogelijkheden om aanwezig te zijn. Dus wat doe je als schrijver? Focus je je op LinkedIn? Maak je filmpjes voor TikTok of BookTok? Connect je met je fans op Instagram of Facebook? Ik kijk nog vaak het liefst op de website van een schrijver. Waarom vind ik dat elke schrijver een eigen website moet hebben?
Een eigen platform
Je website kan fungeren als een centraal platform waar je al je creatieve werk kunt presenteren én verkopen. Of je nu romans, poëzie, non-fictie of korte verhalen schrijft, je kunt je website gebruiken om je werk te delen, teasers of fragmenten te publiceren en potentiële lezers een voorproefje te geven van je schrijfstijl en thema’s.
Boeken verkopen
Een van de voordelen van een eigen website ten opzichte van diverse socialmediaplatformen is dat je via je website je eigen boeken kunt verkopen. Via Instagram of TikTok kun je wel naar je website en je boeken verwijzen, maar boeken rechtstreeks via die kanalen verkopen is (nog) niet mogelijk.
Mailinglist opbouwen
Heb je veel volgers op social media? Wat goed van je! Maar een socialmediaplatform kan verdwijnen, of je account kan – om wat voor reden dan ook – geblokkeerd of verwijderd worden. En dan ben je in één keer al je volgers kwijt… Via je website kun je een mailinglist opbouwen; dankzij de mailadressen die je verzamelt, kun je altijd contact met je fans opnemen!
Je straalt professionaliteit uit
Een Instagramprofiel waarop je je schrijfvordering deelt is ontzettend leuk voor je volgers, maar door een eigen website te hebben laat je zien dat je écht serieus bezig bent. Hoe leuk is het als je via social media door kunt verwijzen naar je website, waar je lezers alvast een stukje van een hoofdstuk kunnen lezen, meer achtergrondinformatie over je boek kunnen vinden, of meer over jou kunnen lezen? Sommige dingen kun je natuurlijk ook via social media delen, maar vaak vind ik het zelf overzichtelijker als alle informatie over een boek bij elkaar op een website staat, in plaats van verspreid over verschillende Instagramberichten. Met je eigen website kom je daardoor een stuk professioneler over! (Ik ga er dan natuurlijk wel van uit dat je website er goed uitziet…)
Betere vindbaarheid
Ik denk dat dit vooral handig kan zijn voor schrijvers van informatieve boeken; zorg dat je op je website al heel wat informatie deelt – maar niet alles natuurlijk – over het onderwerp van jouw boek(en). Via zoekmachineoptimalisatie (SEO) kun je je website optimaliseren, waardoor je gemakkelijker vindbaar bent voor lezers die op zoek zijn naar het onderwerp waar jij over geschreven hebt.
Al je activiteiten zijn overzichtelijk voor je fans
Veel schrijvers zijn niet alleen maar boeken aan het schrijven. Ze geven ook interviews, helpen op scholen en geven boekpresentaties. Hoewel je al deze informatie ook op social media kunt delen, is het wel handig om een duidelijk overzicht op je website te publiceren. Maak bijvoorbeeld een pagina aan waarop lezers kunnen zien wanneer je in welke boekhandel gaat signeren, of wanneer je waar een lezing gaat geven. Dankzij dit overzicht is het voor je fans duidelijk wanneer ze jou kunnen ontmoeten!
Een auteurswebsite kan een waardevol hulpmiddel zijn voor schrijvers om hun werk te presenteren, (nieuwe) lezers te bereiken en hun boeken te verkopen. Wat zie jij graag op een website van een schrijver?